Potrivit estimărilor analiştilor Transport intelligence (Ti), piața europeană de transport rutier de marfă se va contracta în 2023 cu 0,4% în termeni reali, până la 448.658 de milioane de euro. În termeni nominali, se estimează o reducere cu 4,1% în întreg 2023. Însă 2024 se anunţă mai bun, cu o creştere de 1,7% în termeni reali, până la 456.085 milioane EUR.

Scăderea venitului real, condițiile financiare stricte și cererea externă slabă cântăresc greu pe piața europeană de transport rutier de marfă în 2023.

Piața internă europeană de transport rutier de marfă este prognozată să atingă o dimensiune de 310.099 de milioane de euro, arătând o încetinire de 0,3% în termeni reali. În termeni nominali, piața va scădea cu 4% în întreg 2023.

Piața internațională de transport rutier de marfă dă, de asemenea, semne de reducere (-0,6%), iar dimensiunea pieței sale este de așteptat să atingă 138.559 de milioane de euro. Scăderea nominală este de așteptat să fie de 4,4% până la sfârșitul acestui an.

Potrivit Eurostat, importurile de bunuri din UE au scăzut cu 4,6% în T3 2023, comparativ cu T2 2023, în timp ce exporturile de bunuri au scăzut cu 1,2 % în această perioadă. Piața europeană a transportului rutier de marfă a cunoscut o scădere a cererii în 2023. Consumatorii care sunt acum mai săraci consumă mai puține bunuri, în timp ce întreprinderile își reduc producția în fața scăderii cererii. Reducerea pieței europene a transportului rutier de marfă este evidentă și în performanța financiară a importanților jucători rutier de transport de marfă. DSV, de exemplu, a raportat o scădere constantă a veniturilor sale din transportul rutier de marfă în ultimele nouă luni ale lui 2023. Tarifele și volumele mai mici dau contribuit la o scădere destul de constantă a veniturilor cu 1,1%. În mod similar, DB Schenker a raportat o încetinire de 2,7% a transporturilor rutiere de marfă în S1 2023, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

În plus, presiunea inflației se menține asupra majorității costurilor de exploatare, împingând în continuare baza de costuri și susținând pragul ridicat al tarifelor. Costul forței de muncă pentru toate cele 27 de țări ale UE a crescut cu 8,3% în T2 2023 față de T2 2022. Potrivit CNR, a existat o creștere cu 4,5% a costurilor de întreținere, o creștere cu 4% a taxelor şi cu 4,3% a costurilor de finanțare și asigurări și creșterea cu 6,9% a costurilor generale în cele nouă luni ale lui 2023 față de aceeași perioadă din 2022.

De asemenea, din decembrie 2023, o nouă taxă de CO2 în Germania se va adăuga la costurile de operare – companiile de logistică vor trebui să plătească o suprataxă de aproximativ 200 EUR/tonă de CO2. Doar prețurile combustibililor oferă o mică ușurare. Prețul mediu pe nouă luni din 2023 a scăzut cu 18,2% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Capacitatea disponibilă pe piața europeană a fost pe o traiectorie ascendentă din mai 2022. Datele Transporeon indică, de asemenea, creşterea capacităţii disponibile pentru a 15-a lună consecutivă, ceea ce face transportul rutier european mai ieftin.

În plus, înmatriculările de camioane grele noi au crescut cu 18,5% pentru toate țările europene în T2 2023, ceea ce implică mai mulți transportatori pe drum. Lipsa de șoferi continuă să afecteze piața de transport rutier de marfă. Potrivit celor mai recente date IRU, deficitul de șoferi în 2023 este mai mic decât cel din 2021 (7%). Se estimează că deficitul va scădea în toate țările studiate, cu excepția Țărilor de Jos, unde ar trebui să rămână stabilă. Motivul principal al acestei scăderi este scăderea cererii de transport ca urmare a scăderii consumului, determinată de inflație, împreună cu creșterea limitată a salariilor.

Se estimează că piața europeană de transport rutier de marfă va avea o creștere în 2024 de 1,7% în termeni reali, până la 456.085 milioane EUR. Anul care vine este de așteptat să depășeasc barierele industriale actuale și să prezinte o creștere atât pe piețele interne, cât și pe cele internaționale.

Se estimează că piața internă europeană de transport rutier de marfă va atinge o dimensiune a pieței de 313.474 milioane EUR (+1,1%). Piața internațională de transport rutier de marfă dă, de asemenea, semne de îmbunătățire, cu o creștere de 2,9%, și este de așteptat să atingă valoarea de piață de 142.611 milioane EUR.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut