Transportul rutier reprezintă aproape trei sferturi din totalul mărfurilor transportate pe uscat în Germania. Această pondere este de așteptat să crească în următorii ani, iar asta atrage concurenți pe piaţa germană, după cum relevă o analiză recentă a pieței de transport din Germania realizată de Upply.

În 2021, în Germania, transportul rutier a reprezentat 73,6% din fluxurile terestre, cu aproximativ 4 puncte mai puțin decât pentru întreaga UE (77,3%). Pe de altă parte, ponderea transportului feroviar și fluvial în Germania este cu 2 puncte peste media europeană. Volumul total de mărfuri transportate în 2021 se ridică la 3.108 milioane de tone, ceea ce face în mod clar Germania principala piață europeană, în ciuda unei ușoare scăderi de 0,4% față de 2020, fiind înaintea Franței (1.649 Mt), Spaniei (1.626 Mt), Poloniei (1.581 Mt) și Italiei (987 Mt).

Activitatea de transport rutier de marfă a totalizat 307,3 miliarde de tone-kilometri, sau 16% din totalul UE 27 (+0,9% față de anul precedent). Însă redresarea este mult mai mică decât cea a UE 27 (+6,5%). În plus, printre primele 10 ţări europene, Germania este singura care a înregistrat o scădere a traficului în perioada 2017-2021 (-1,9%), ocupând locul al doilea în Europa, depășit clar de vecinul său polonez.

Datorită dimensiunii pieței sale interne, Germania își păstrează clar primul loc în Europa în ceea ce privește traficul național (23% din traficul intern european în tone-kilometri), în ciuda stagnării de 5 ani.

Pe de altă parte, Germania s-a confruntat cu o concurență puternică din partea statelor est-europene din 2004, când 8 țări din fostul bloc comunist au aderat la UE. Astăzi, în Top 5 european în ceea ce privește traficul rutier internațional, există trei țări est-europene: Polonia, lider clar în fața Spaniei, cu un total de 245 de miliarde de tone-kilometri în 2021, Lituania pe locul al treilea (54 miliarde tkm) și România (41 miliarde tkm) pe locul al patrulea. Germania ocupă locul 5, cu 35 de miliarde tkm (-14,6% față de 2017).

În prezent, Germania are 35.000 de companii de transport rutier de marfă şi, potrivit Eurostat, cifra de afaceri anuală a sectorului a atins 46 de miliarde de euro în 2020, un an marcat de Covid-19. Anterior, activitatea a cunoscut o creștere continuă, atingând un vârf de 46,3 miliarde de euro în 2019.

Transportul rutier de marfă angajează aproximativ 430.000 de persoane. adică o forță medie de 11,6 persoane per companie, aproape dublul mediei europene. Germania se confruntă însă cu deficitul de șoferi de camion. În cel mai recent studiu, din noiembrie 2022, IRU a menționat între 57.000 și 80.000 de posturi neocupate în Germania, iar situația tinde să se înrăutățească pentru că aproximativ 30.000 de șoferi de camion părăsesc profesia în fiecare an din motive de vârstă, în timp ce doar 15.000 intră în profesie.

În cadrul unei audieri publice în Parlamentul Germaniei, din 27 martie 2023, Dirk Engelhardt (BGL) a avertizat asupra riscului de întrerupere a aprovizionării. „Peste 1-2 ani vom avea condiții similare cu cele din Marea Britanie din cauza schimbărilor demografice. Lipsa șoferilor nu mai poate fi compensată însă de țările din Europa de Est, care se confruntă cu dificultăți identice.”

Germania are însă şi ambiții de transfer modal, deşi ultimele prognoze ale Ministerului German al Transporturilor, de la începutul lui martie 2023, nu pledează în favoarea unei astfel de traiectorii.

În ansamblu, transportul de mărfuri, în volume, va crește cu 30% între 2019 și 2051, ceea ce reprezintă o medie anuală de 0,8%, față de 1,8% în perioada 2010-2019. Creșterea în tone-kilometri va fi mai puternică, deoarece va ajunge la 46%. Un total de 5,7 miliarde de tone și 990 de miliarde tkm vor fi mutate pe rețeaua de infrastructură germană în 2051, comparativ cu 4,4 miliarde de tone și 679 miliarde tkm în 2019.

Potrivit prognozelor Ministerului, cea mai mare parte a creșterii va fi captată de drum. Cu o creștere de 34%, volumul rutier va fi semnificativ mai dinamic decât cel feroviar (+14%) și al căilor navigabile (-10%), astfel că ponderea rutieră va crește de la 86% în 2019, la 89% în 2051. În tone-km, ponderea rutieră va crește chiar cu 4 pp, de la 73% în 2019 la aproape 78% în 2051. De fapt, transportul rutier, exprimat în tone-km, se estimează că va crește cu 54%, față de o creștere de 33% pentru transportul feroviar și stagnare pentru fluvial. Aceasta se bazează pe o creștere a distanței medii de transport de la 156 km în 2019, la 174 km în 2051.

Creșterea ponderii transportului rutier se explică în mare măsură printr-o schimbare structurală a naturii mărfurilor. Ministerul Transporturilor anticipează o scădere accentuată a mărfurilor în vrac și a produselor energetice (cărbune, cocs, produse petroliere, minereuri etc.), însă aceste mărfuri au fost transportate în principal pe calea ferată și pe căi navigabile. Mai degrabă se așteaptă o creștere puternică a fluxurilor pentru mărfuri tradiționale pe rutier, precum colete (+200%), grupaj (+91%), mărfuri de retail, în special produse alimentare și de lux (+29%) sau chiar vehicule (+ 47%).

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut