La începutul lunii iunie 2024, în medie, 380.000 de camioane de peste 16 t primeau încărcături FTL zilnic, în Turcia, faţă de 450.000 anul trecut (-17%). Din acestea, aproximativ 100.000 de unităţi au încărcări regulate de linie.
Potrivit Tırport Insights, care ține pulsul sectorului, volumul transportului rutier din Turcia a scăzut cu aproximativ 17% în primele cinci luni ale lui 2024, față de aceeași perioadă a anului precedent, iar traficul zilnic de marfă, care a fost în jur de 450.000 FTL, a scăzut la 380.000. Cifra de afaceri medie zilnică de marfă este de 150 de milioane de dolari. În transportul intern, volumul crește până la 500.000 de camioane în zilele de luni și marți, şi scade la 50.000 de camioane sâmbătă-duminică. „În timp ce inflația și costurile au crescut cu peste 30% în termeni reali în primele cinci luni, transportul de marfă a crescut cu doar 10%. Această situație a determinat o contracție de aproximativ 17% a traficului de transport în primele 5 luni. Există două motive importante pentru contracție, între care principală este scăderea vizibilă a producției pentru export, care depăşeşte 30% în unele articole legate de import, cum ar fi automobilele. Deși unii continuă producția la același volum, preferă să păstreze produsul (în special alimentele) timp de 2-3 luni în limita posibilităților lor înainte de a-l pune pe piață, în așteptarea creșterii prețurilor. Acest lucru se observă la produse precum uleiul de măsline, făina, zahărul și leguminoasele uscate. Un al doilea motiv se referă la faptul că o treime dintre camioanele de pe drum trebuie să se întoarcă pe gol. Prețurile mari la motorină și transportul mic îl obligă pe proprietarul individual de camion să aştepte 3-4 zile o încărcătură de retur”, a spus cofondatorul Tırport, Akın Arslan, citat de Lojiport.
El explică şi că un camion face în medie 8,5 călătorii pe lună și facturează 250.000 TL (circa 35.600 RON). Menționând că 85% dintre camioanele din Turcia aparțin entităţilor individuale, Akın Arslan a precizat: „Există aproape 400.000 de proprietari individuali de camioane în Turcia și factura lor medie lunară este între 200.000-250.000 TL. Circa 150 de milioane de dolari pe zi constituie doar partea de marfă a acestei afaceri. În afară de aceasta, anual se vând peste 40.000 de camioane și peste 10.000 de semiremorci noi, şi peste 250.000 de camioane second hand. Există de peste 6 ori mai mult trafic la mâna a doua. De fapt, proprietarii de camioane se clasează în top 1% din categoria IMM. Însă băncile nu văd această audiență, fintech-urile nu o văd, statul nu o vede şi nici companiile de factoring. Magazinele de anvelope, service-urile și mărcile de camioane nu sprijină suficient proprietarii individuali de camioane. Este important să luăm măsurile de precauție necesare pentru a preveni vătămarea acestora.”