IRU și ITF (Federația Internațională a Lucrătorilor din Transport) au lansat un plan care urmărește atenuarea penuriei de șoferi și a dezechilibrelor de pe piața forței de muncă din transport, asigurarea de condiții de muncă și standarde decente pentru șoferii care lucrează în afara țării lor de origine și simplificarea și aplicarea de reguli pentru angajați și angajatori.

„Lipsa de șoferi scapă rapid de sub control. Echilibrarea cererii și ofertei globale de muncă prin măsuri simple pentru a facilita imigrația legală și a opri exploatarea șoferilor nerezidenți este o modalitate de a rezolva problema, de a sprijini munca decentă și de a menține în mișcare serviciile vitale de transport rutier”, a declarat Umberto de Pretto, secretarul general IRU.

Transportul rutier va putea atrage și reține șoferi doar dacă se bazează pe cooperarea dintre toate părțile interesate și deținătorii de drepturi cu scopul de a asigura o muncă decentă, drepturile fundamentale ale muncii și o adevărată protecție socială, este de părere Stephen Cotton, secretarul general al ITF.

Planul prezintă acțiuni pentru ONU, guvernele naționale și industrie:

1. ONU și organizații internaționale – elaborează un cadru global cu linii directoare clare pentru a proteja șoferii nerezidenți; îmbunătățesc condițiile șoferilor și cresc coeziunea socială; armonizează standardele de calificare și recunoaștere transfrontalieră.

2. Guvernele naționale – modifică și aplică procedurile de imigrare a forței de muncă pentru a proteja șoferii nerezidenți, reduc birocrația pentru a permite o imigrare legală mai ușoară pentru șoferii actuali și potențiali; stimulează recunoașterii calificărilor din țări terțe prin acorduri bilaterale; investesc și sporesc aplicarea legilor și reglementărilor privind transportul rutier; subvenționează programele interne de formare și integrare.

3. Operatorii de transport rutier – dezvoltă programe de integrare operațională pentru șoferii nerezidenți pentru a primi aceleași condiții ca forța de muncă locală; sprijină procesele de formare și management al competențelor și certificărilor.

Planul urmărește să echilibreze mai bine fondurile naționale de forță de muncă – între cei cu excedent și cei cu deficit de șoferi – fără a exporta probleme dintr-o țară în alta. Acesta nu ar trebui să depășească inițiativele naționale existente sau să dăuneze standardelor de siguranță sau condițiilor lucrătorilor.

Penuria globală cronică de șoferi profesioniști de camion, autobuz, autocar și taxi se accelerează, impactând milioane de lucrători din transportul rutier, angajatori și servicii. Aproximativ 11% din posturile de șofer au fost neocupate în 2022. Cu până la o treime dintre șoferi care se pensionează în următorii trei ani în multe țări, posturile de șofer neocupate s-ar putea mai mult decât dubla până în 2026.

Guvernele, sindicatele și operatorii conduc mai multe acțiuni, dar nu este suficient. Alte soluții includ subvenționarea costurilor de licență și formare, construirea de parcări mai sigure și securizate, cu facilități mai bune, încurajarea mai multor femei și tinerilor să intre în profesie și îmbunătățirea tratamentului șoferilor și a înțelegerii profesiei.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut