Din 20 mai 2022, licența de transport va fi obligatorie și pentru vehiculele între 2,5 și 3,5 tone care fac transport contra-cost, așa cum spune Pachetul Mobilitate. Licențerea, însă, va aduce o serie de cerințe, inclusiv financiare, dar și o serie de amenzi noi, cum sunt cele pentru nerespectarea timpului de condus și odihnă sau amenzi noi, cum ar fi cele pe firmă, pentru supraîncărcare. Toate aceste cerințe dau naștere unei noi categorii de vehicule, respectiv cele de până la 2,5 tone, care vor putea prelua câțiva paleți de marfă fără a se supune licențierii.

Dacă firmele care fac transport pe distanțe lungi este puțin probabil să poată evita licențierea, cele care fac curse nu mai lungi de o zi, găsesc fezabilă soluția acestor vehicule.

Czytelnik Tomasz conduce o companie poloneză de producție și livrează mărfurile clienților pe cont propriu. Iar pentru a-și eficientiza cursele de retur ia și comenzi de transport contra-cost. El a calculat că îndeplinirea tuturor formalităților de licențiere l-ar costa aproximativ 10.000 PLN (circa 2.150 de euro) și ar dura două luni. Așa că a luat decizia de a investi într-o flotă neobișnuită.

Prima variantă este un model bine cunoscut, respectiv Fiat Doblo. Dar acesta nu este un Doblo obișnuit, ci un Doblo Work Up. Până în 2018, mașina era disponibilă într-o versiune foarte ușoară, cu un motor 1.3 JTD 90 CP, o greutate totală admisă de 2.430 de kilograme și o capacitate de încărcare de aproximativ o tonă. Ulterior, micul motor a fost înlocuit, iar vehiculul a început să depășească 2,5 tone.

Doblo Work Up 1.3 JTD apare foarte rar pe piața vehiculelor rulate, dar Tomasz a reușit să găsească şi să caroseze una în urmă cu ceva timp. Este vorba despre o mașină din 2015, pe care Tomasz a amplasat o caroserie pentru trei europaleți, cu dimensiunile de 230x183x190 cm. Este o caroserie relativ înaltă, așa că mașina a primit și un spoiler foarte înalt. În această configurație, mașina consumă aproximativ 7-9 litri la 100 de kilometri, iar o cutie de viteze foarte „scurtă” oferă o dinamică tolerabilă, deși nu se simte foarte bine pe autostradă.

A doua opțiune este Piaggio Porter NP6 italo-chinez, disponibilă într-o versiune de 2,4 tone. Pe Piaggio se poate instala o caroserie mai mare decât la Fiat, deoarece poate găzdui patru europaleți și are 2,75 metri lungime. Este o caroserie cu un perete frontal înclinat aerodinamic, iar Tomasz a pregătit-o singur și este gata să livreze ceva similar și clienților externi. În plus, motorul este mai mare decât la Fiat, sub forma unei unități pe benzină de 1,5 litri şi sistem GPL. După cum indică primii kilometri parcurși, o astfel de unitate are nevoie de mai mult de 10 litri de gaz la 100 de kilometri, astfel încât costurile vor fi similare cu cele ale unui motor diesel economic. Din păcate, dezavantajul este zgomotul ridicat al motorului la peste 100 km/h, în timp ce capacitatea de încărcare se dovedește a fi un avantaj.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut