Transportatorii din Lituania au înmatriculat pe acest început de an semnificativ mai multe vehicule decât în 2022. Dar, potrivit experților, citaţi de Delfi.lt, asta nu înseamnă neapărat că piața transporturilor a început să se dezvolte mai activ.

Potrivit statisticilor furnizate de Registro, în primele cinci luni ale acestui an, în Lituania au fost înmatriculate pentru prima dată 4.975 de camioane noi și 4.460 second-hand. În aceeași perioadă a anului trecut, în Lituania au fost înmatriculate 3.168 de camioane noi, iar uzate 2.666, deci creşterile au fost de 63%, respectiv 60%. Reprezentanții companiilor de vânzări de vehicule spun că această creștere are la bază două motive: producătorii au depășit lipsa de piese cauzată de pandemie și au început să livreze camioane comandate de transportatori şi, de asemenea, după ce Polonia a scumpit taxele, migrația companiilor lituaniene în țara vecină a încetinit puțin, iar camioanele au început să fie din nou înmatriculate acasă. „De fapt, acum vedem rezultatul de anul trecut. Dar nu aș anula totul doar pentru asta, deoarece deja în primul trimestru al acestui an, transportatorii au fost destul de activi și au făcut comenzi noi. Prin urmare, marile noastre companii își reînnoiesc și își extind flotele și încearcă să ocupe o cotă mai mare din piața logistică europeană”, spune Darius Sneshka, şeful Scania Lituania, admiţând că, după un prim trimestru bun, activitatea transportatorilor a încetinit în ultimele două luni.

Acesta mai spune că tot mai mulți transportatori, care și-au mutat masiv activitățile în Polonia în ultimii ani, returnează și reînregistrează mașinile achiziționate în Lituania. Transportatorii s-au răzgândit cu privire la emigrarea în țara vecină din cauza reformei fiscale din Polonia, care a obligat angajatorii să plătească salarii mai mari, iar dacă acest lucru nu se face, atunci impozitele trebuie deduse din diurna plătită șoferilor. Drept urmare, costul forței de muncă în Polonia a devenit mai mare decât în Lituania.

Potrivit Logist.Today, polonezii au adoptat o decizie similară cu cea luată de Lituania în urmă cu câțiva ani, prin care astăzi diurne neimpozabile pot fi plătite șoferilor care lucrează în străinătate dacă salariul lor de bază este de 1,65 din salariul minim. În prezent se ridică la 1.386 de euro „pe hârtie”. La acea vreme, în Polonia, nu s-a stabilit coeficientul salariului minim, ci cuantumul specific al salariului obligatoriu – anul trecut a ajuns la aproximativ 1.300 de euro, iar anul acesta a crescut la circa 1.500 de euro. Dacă salariile plătite lucrătorului detașat sunt mai mici, diurna este supusă și impozitelor de asigurări sociale. Iar toate acestea înseamnă că angajarea și întreținerea unui șofer în Lituania au devenit din nou mai ieftine decât în Polonia.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut