Sunt luni extrem de dificile pentru industria de transport poloneză şi nu numai. Sectorul se confruntă cu creșterea costurilor de gestionare a afacerii, prețuri record la combustibil și cu ieșirea bruscă din piaţă de lucrători din Ucraina. Potrivit experților PMR Restructurare, mii de companii care nu au avut un fundal financiar rezistent ar putea pierde lichidități în acest an și să fie în pragul falimentului. Problema poate viza până la 30% din jucători, adică peste 36.000 de companii care furnizează servicii de transport rutier internațional.

Potrivit Asociației Poloneze a Angajatorilor din Transport Rutier, 110.000 din 350.000 de șoferi profesioniști angajați în Polonia au cetățenie ucraineană. Potrivit estimărilor preliminare, 30% din acest grup a demisionat deja, iar ieșirea a 30.000-40.000 de șoferi este o problemă uriașă pentru mulți antreprenori polonezi. Astfel, situaţia a adâncit problema cu care se confruntă industria de mulți ani. Chiar înainte de izbucnirea războiului, deficitul de personal în rândul transportatorilor internaționali era estimat la 60.000-80.000 de angajați. Întreaga Europă se luptă cu un deficit similar, inclusiv Germania sau Marea Britanie, remarcă Truck Focus. „Ieșirea șoferilor profesioniști din piață este imposibil de rezolvat, deoarece un grup atât de mare nu poate fi pur și simplu înlocuit. Șomajul în Polonia este încă foarte scăzut, iar șansa de a prelua angajați din alte sectoare ale economiei este neglijabilă. Este o profesie dificilă, solicitantă, pentru care e nevoie de calificări specifice”, subliniază Małgorzata Anisimowicz, consilier calificat în restructurare și președinte al consiliului de conducere al PMR Restructurare.

Companiile care și-au bazat afacerile pe transportul către țările est-europene se află în cea mai dificilă poziție. Ca urmare a sancțiunilor impuse Rusiei și Belarusului și a întreruperii lanțului de aprovizionare, mulți nu își pot desfășura în mod normal activitățile. Unii antreprenori renunță la transportul către Est și din motive de siguranță.

Experții PMR subliniază, de asemenea, că firmele din industria transporturilor – ca majoritatea celor din economia poloneză – rareori au rezerve mari de numerar. „Antreprenorii nu economisesc pentru anii slabi pentru că de multe ori nu au ce sau pentru că reinvestesc tot ce câştigă. În plus, bugetele multor companii au fost puternic epuizate ca urmare a pandemiei din ultimii doi ani”, spune Małgorzata Anisimowicz. În paralel cu scăderea veniturilor și apariția deficitului de forţă de muncă, cresc şi costurile împrumuturilor, leasingului sau chiriilor. „Aceste costuri nu pot fi eliminate. În timp, băncile vor începe să-și revendice creanțele, iar multe companii nu vor avea niciun mijloc de a le rambursa. Apare o criză întârziată, pentru că industria a fost într-o situație financiară bună până acum, dar nu s-a luptat niciodată cu un cumul atât de mare de provocări.”

O altă problemă este intrarea în vigoare a noilor reglementări ale Pachetului de Mobilitate. Potrivit acestora, șoferii care efectuează curse pe teritoriul UE trebuie să primească o remunerație adecvată țării în care prestează serviciul. Estimările pieței arată că, pentru transportatori, asta poate însemna necesitatea creșterii salariilor cu până la 30%, ceea ce, având în vedere costurile totale de exploatare, se poate traduce prin creșteri de la 4 la 9% comparativ cu anul trecut. „Dacă adăugăm prețurile ridicate la carburanți, precum și costurile în creștere ale achiziționării de material rulant, industria transporturilor se confruntă cu un scenariu extrem de dificil. Dacă situația nu se îmbunătățește, transportul internațional polonez se va confrunta cu o încetinire majoră care va avea ca rezultat restructurări masive, falimente și disponibilizări. Iar aceste probleme pot afecta mii de companii.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut