Până în toamna acestui an, în Polonia pot fi introduse noi tarife pentru utilizarea drumurilor pentru transportul de mărfuri, anunţă Logist.Today, preluând informaţia de pe portalul Logistyka.rp.pl. Ar putea fi o creștere nu doar a tarifelor, ci și a lungimii rețelei de drumuri cu taxă, care este de aproape 3.800 km de mai bine de zece ani.

Directiva UE privind taxele rutiere le cere statelor membre să adauge un „cost de CO2” la taxe. În Germania au fost introduse noi taxe de la 1 decembrie 2023, iar în Austria, de asemenea, de la începutul acestui an. Cehia și Ungaria au crescut deja prețurile, iar în Polonia, noi tarife trebuie introduse de către Sejm, iar calendarul său de lucru arată că modificările legislative nu ar putea fi introduse mai devreme de octombrie 2024.

Pe lângă majorarea tarifelor, ar putea creşte și lungimea rețelei de drumuri cu taxă, care este de aproape 3.800 km de mai bine de 10 ani. Şi Uniunea Transportatorilor Feroviari Independenți cere de ani de zile măsuri similare, iar noul guvern împărtășește acelaşi punct de vedere. „Vreau să depășim plafonul de 250 de milioane de tone de mărfuri transportate pe șine”, spune Petr Malepshak, ministrul adjunct al Infrastructurii.

Noile tarife pot afecta activitatea transportatorilor. Potrivit studiului EFL SME Scanner, la sfârșitul lui 2023, 17% dintre companiile de transport au declarat că se aflau într-o poziție financiară proastă, iar încă 5% și-au descris poziția ca fiind foarte slabă. În 2023, datoriile industriei transporturilor au depășit aproximativ 463 de milioane de euro și vor crește cu aproape 11% în 2024.

Pe de altă parte, transportatorii își îndeplinesc obligațiile față de stat și plătesc taxe. În 2023, Serviciul Vamal și Fiscal a efectuat 112.931 de verificări ale vehiculelor grele folosind sistemul e-TOLL, şi doar în 1.960 de cazuri au fost constatate încălcări şi au fost aplicate 71 de amenzi.

Tot în 2023, au fost primite 9.525 de reclamații privind calcularea sau plata corectă a taxelor electronice, ceea ce reprezintă cu 42% mai puțin decât în 2022. Anul trecut au fost primite aproape 800 de amenzi, în creștere față de 1.370 în anul anterior.

Numărul de vehicule grele înregistrate în sistemul e-TOLL până la sfârșitul lui 2023 a fost de 2.735.887 (+5,1% faţă de 2022). În total, taxele de drum au adus anul trecut circa 533 de milioane de euro la Fondul Național pentru Drumuri din Polonia – cu 8,1% mai mult decât în 2022.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut