În 2022, datele asociației concesionarilor de autostrăzi din Italia, Aiscat, arată că traficul de vehicule industriale pe autostrăzile italiene a depășit valorile prepandemice. În schimb, Poliția Rutieră raportează că a scăzut numărul accidentelor soldate cu răniri sau decese, care au implicat vehicule grele, pe rețeaua de autostrăzi.
Constatările Poliției Rutiere din Italia se referă la accidente cu autotrenuri și camioane articulate cu masa totală de peste 7,5 t pe autostrăzi, în tuneluri, centuri ocolitoare și noduri de autostrăzi. În perioada ianuarie-octombrie, pe aceste rute s-au produs 7.104 accidente, provocând 247 de morți și 11.434 de răniți. Excluzând perioada pandemiei (2020 și 2021), există o reducere a accidentelor totale față de aceeași perioadă din 2019, de 348 de accidente și 9 decese. Vehiculele industriale au fost implicate în 1.072 de accidente în 2022 (15,1% din total), provocând 96 de decese (38,9% din total) și 1.535 de răniri (13,4%). Acestea sunt cu 82 de accidente mai puține decât în 2019, cu o creștere de 3 decese, dar o reducere cu 231 de răniți.
În ceea ce priveşte cauzele care au dus la accidentele cu vehicule grele, sondajele Polstrada pentru primele zece luni au plasat conducătorul distras în mod clar pe primul loc, în 49,6% dintre accidente. Urmează alte două circumstanțe: nerespectarea distanței de siguranță (19,6%) și viteza excesivă (17,2%). Mult mai îndepărtate sunt regulile de conduită (cum ar fi interzicerea depășirii), cu 7,4%, ineficiența vehiculului (2,5%) și alterarea stării psiho-fizice (3,6%).
Față de 2019, se constată o creștere clară a procentului de distragere la volan (care a fost de 40,4%) și o reducere a nerespectării distanței de siguranță (care a fost de 21,3%), în timp ce excesul de viteză rămâne aproape același (17,8%). Procentul celorlalți trei factori a fost mai mic în 2019: reguli de conduită 9,6%, ineficiența vehiculului 6,1% și alterarea stării psiho-fizice 4,6%.