Traficul total de mărfuri în porturile maritime românești a înregistrat, în 2023, conform datelor operative la acest moment, peste 92,5 milioane de tone (+22,5% față de 75,5 milioane t în 2022), reprezentând o performanță istorică a portului Constanța.

Traficul maritim a crescut cu 18% față de 2022, la valoarea de 71 milioane de tone, iar cel fluvial a crescut cu 40% față de anul anterior, ajungând la 22 milioane de tone.

Cerealele s-au menținut în topul creșterilor de trafic, cu peste 50%, depășind 36 milioane de tone în 2023 (2022: 24 milioane t).

Creșteri semnificative de trafic se mai regăsesc în cazul următoarelor grupe de mărfuri: semințe uleioase, minereuri de fier, deșeuri de fier și oțel, produse petroliere, articole diverse, îngrășăminte.

Pe relația Ucraina, traficul total de mărfuri a fost de 25 milioane de tone în 2023. Cerealele ucrainene care au tranzitat portul Constanța au reprezentat peste 14 milioane tone.

În ultimii ani, cantitățile de mărfuri care au trecut prin portul Constanța au bătut record după record, trendul fiind susținut prin investiții în infrastructură, pentru a veni în sprijinul agenților economici din port și pentru a le oferi condiții de atragere a traficului de mărfuri.

Investiții în derulare și în pregătire în valoare de 756,13 milioane euro în Portul Constanța

CN APM SA a investit continuu în portul Constanța, dar în ultima perioadă, în noul context geopolitic, al războiului din Ucraina, rolul portului a fost mai important ca niciodată, iar rutele de transport s-au reconfigurat, fiind necesar să se reanalizeze prioritățile și să fie adaptat planul de investiții.

Dacă în 6 ani, între 2016 și august 2022 CN APM SA Constanța a reușit să atragă investiții din fonduri europene de numai 42 de milioane de euro, a fost necesar să se accelereze atragerea de fonduri europene și direcționarea acestora în proiecte necesare, strategice pentru noile fluxuri de mărfuri și pentru noul rol pe care portul Constanța îl are pentru UE.

În 2023, s-au finalizat din fonduri europene în valoare de 27,72 milioane EUR:

– Extinderea la 4 benzi de circulație a drumului existent dintre Poarta 10 bis – Poarta 10, cu o valoare de 12,69 mil. euro (cu TVA). S-au realizat un drum cu 4 benzi de circulație cu o lungime de 982 metri, în incinta portului, un sens giratoriu adaptat la un trafic semnificativ de vehicule lungi cu remorci sau semiremorci și două bretele de acces ce reprezintă punctul de conexiune pe fiecare sens de circulație de acces intrare sau ieșire pe la Poarta 10 bis.

– Modernizarea infrastructurii și protecția mediului în Portul Constanța – PROTECT, cu o valoare de 15,03 milioane de euro, a dus la prelungirea în aliniament a unui cheu de acostare, de 130 m și crearea unei platforme cu o suprafață de 4.370 m2, pentru echiparea cu diverse utilități necesare proceselor tehnologice specifice navelor tehnice. S-au amplasat echipamente și utilități pe platforma nou creată. A fost îmbunătățit accesul maritim în Portul Constanța prin înnoirea și modernizarea sistemului de semnalizare aferent bazinelor portuare și a șenalului navigabil și a fost achiziționată o navă tanc autopropulsat 500 TDW multifuncțională, pentru colectarea deșeurilor de la nave.

În 2024, se vor finaliza 3 proiecte importante, finanțate cu fonduri europene prin Programul Operațional Infrastructura Mare, a căror valoare depășește 43 milioane de euro:

– Modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța (23 milioane de euro)

– Extinderea cheurilor danelor 10 și 12 din zona Midia, inclusiv consolidări în spatele cheurilor (16,93 milioane de euro)

– Drum și parcare în zona cheului fluvio-maritim al Portului Constanța (3,26 milioane de euro).

Prin CEF Transport, este în derulare proiectul pentru Asigurarea condițiilor electrice de racordare la cheu a navelor în Portul Constanța (regim Cold Ironing) – E-COLD, în valoare de 18,8 milioane de euro.

În 2024, vor începe lucrările la următoarele proiecte, cu o valoare totală de 476,1 milioane de euro:

  1. Extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7 și joncțiunea obiectivului “Pod rutier la km 0+540 a Canalului Dunăre – Marea Neagră” cu drumul care realizează legătura între Poarta 9 și Poarta 8 spre zona de nord a Portului Constanța (valoare estimată – 50 mil. euro);
  2. Master Plan de infrastructură rutieră – Reabilitarea, modernizarea și extinderea infrastructurii rutiere și de acces în Portul Constanța și zona Midia (valoare estimată 122,6 milioane de euro);
  3. Modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța – Etapa a II-a (valoare estimată 95 milioanedeeuro);
  4. Extinderea și modernizarea infrastructurii de apă și a sistemului de canalizare – Etapa I (valoare estimată 28 milioane de euro);
  5. Dragaje de investiții în Portul Constanța (zonele Constanța, Midia și Mangalia) – inclusiv lărgirea gurii de acces Midia (cu o valoare de 180,5 milioane de euro).

Sunt în stadiu avansat de pregătire, proiecte în valoare totală de 218 milioane de euro (fără TVA):

  1. Dezvoltarea capacității feroviare în Sectorul fluvio-maritim al Portului Constanța – Etapa II (valoareestimată 20 milioane de euro)
  2. Realizare cheuri în Portul Constanța – zona Midia, inclusiv umpluturi în spatele construcțiilor de acostare și sistematizarea teritoriului (valoare estimată lucrări: 162 milioane de euro – etapa I)
  3. Realizarea unui parc fotovoltaic (valoare estimată 11,3 milioanedeeuro)
  4. Parcare securizată cu facilități de staționare, în vecinătatea accesului din A4 (valoare estimată 18 milioane de euro)
  5. Realizare cheu între Dana 8 și postul de acostare și sistematizare teritoriu aferent (valoare estimată 6,7 milioane de euro).

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut