Crăciunul este cel mai important eveniment comercial sărbătorit în întreaga lume. Cele mai mari companii producătoare de alimente, jucării și alte articole se întrec în pregătirea campaniilor publicitare, pline cu Moș Crăciun, cadouri, zăpadă și brazi. Unele branduri s-au instalat definitiv în conștiința publicului prin campaniile publicitare de Crăciun, iar unul dintre exemple este Coca-Cola. Celebra reclamă din 1995 cu un șir de camioane roșii, iluminate, care activează „spiritul Crăciunului” s-a dovedit a fi un fenomen global.

În 1995, Coca Cola a angajat agenția americană WB Doner, comandând pregătirea unei reclame care își va lăsa permanent amprenta în crearea unei atmosfere de sărbătoare. WB Doner, la rândul său, a angajat specialiști în efecte speciale, cei mai buni din industrie – studioul Industrial Light and Magic – care au pregătit renumitele camioane. Mașinile cântăreau 2 t și fiecare măsura peste 12 m. Au fost create 3 piese, dar niciunul nu a ieșit vreodată în stradă. Camioanele pregătite erau de fapt machete folosite pe platou. Prin urmare, nu a fost folosită nicio marcă anume, precum Peterbilt sau Kenworth, adesea asociată cu camioanele roșii.

Succesul videoclipului publicitar din 1995 din SUA a făcut consiliul de conducere al Coca-Cola mai încrezător în faptul că direcția aleasă ar trebui să fie prezentată lumii întregi. Astfel, la trei ani de la lansarea primului bloc publicitar Cola Trucks, a fost creat un film de marketing „Christmas Caravan III”. Sute de milioane de telespectatori l-au vizionat în peste 100 de țări. Cu toate acestea, abia în 2001, camioanele adevărate au ieșit în stradă. Sursele disponibile sunt în mare parte de acord că rolul camionului roșu a fost jucat de legendarul Kenworth W900.

Acest vehicul este un simbol național pentru mulți șoferi americani conservatori. Motoarele uriașe Detroit Diesel, Cummins și Caterpillar propulsează acest monstru cu o cutie de viteze manuală Eaton-Fuller nesincronizată cu 18 trepte, acționată de 3 manete. Mai mult, Kenworth e un fel de vedetă de cinema care și-a pus amprenta în cultura pop cu multe poze. Nu e de mirare că Coca-Cola, dorind să-şi consolideze poziția pe masa din Ajunul Crăciunului, a ales acest vehicul iconic.

Succesul reclamei din 1998 la nivel mondial a făcut ca și alte țări, „infectate” de atmosfera de vacanță creată de compania americană, să-şi dorească un tur al camioanelor roșii acasă. În 2006, de la Bruxelles a pornit clasicul Peterbilt 359, un model din anii 70 care, ca și Kenworth W900, a câștigat faima cinematografică. Vehiculul roșu cu marca Cola a pornit într-un turneu prin Europa, participând la o serie de evenimente festive.

Turneul european s-a dovedit a fi un alt succes. În 2009, două Freightliners FLD în versiunea Classic au fost prezentate în Germania. Datorită formei vehiculelor din prima reclamă Coca-Cola, majoritatea camioanelor clasice americane se potrivesc etosului „Camionului de Crăciun”.

În Europa, aceste vehicule erau asociate cu splendoarea, bogăția și exotismul. Uriașul Freightliner de la începutul anilor 90 a trezit mai mult interes pe străzile europene decât dacă adevăratul Moș Crăciun ar fi venit cu propria sanie. În plus, decorațiunile pentru mașini elaborate complex de Coca-Cola au completat efectul „wow”. În 2015, Kenworth W900 a făcut turneul european de Crăciun. În România, Caravana de Crăciun a avut un traseu lung, care a început în Bucureşti la sfârşitul lunii noiembrie, cu escale în Craiova, Timişoara, Braşov şi Iaşi, înainte de a reveni în Capitală.

După succesul vehiculelor roșii pe bătrânul Continent, în 2010 s-a luat decizia extinderii campaniei de publicitate offline. În cadrul turneului din Marea Britanie, Coca-Cola a schimbat puțin convenția și a folosit un vehicul original – Scania Seria T – fiind prima dată când a fost folosit un vehicul diferit de camioanele americane.

Cea mai recentă extindere a „Cola Trucks” este din 2017 și mutarea în Australia. Ca și în Anglia, rolul vehiculului de spectacol a fost jucat de un camion unic pe acel continent – International ProStar – brand născut în Statele Unite și implicat în producția de echipamente grele pe scară largă.  International ProStar a fost achiziționat recent de italianul Iveco.

Următorul continent în care producătorul de băuturi carbogazoase a vrut să introducă vehiculele roșii de Crăciun ar fi trebuit să fie Asia, dar pandemia de coronavirus a oprit aceste planuri. Așa că trebuie să avem răbdare și să așteptăm următorul vehicul care va avea onoarea de a oferi spiritul sărbătorilor mai multor case din întreaga lume.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut