De la începutul lui 2021, cursul de schimb al lirei turcești s-a redus la peste jumătate. Mai mult, cursul de schimb s-a prăbușit cel mai mult în ultimele trei săptămâni, iar o scădere a cursului de schimb stimulează exporturile. Astfel, legumele și fructele turcești devin acum din ce în ce mai competitive pe piețele externe. În acest sens, analiștii EastFruit au decis să examineze structura și geografia exporturilor de fructe și legume ale Turciei pentru a arăta cum și cine va fi cel mai afectat de situația din Turcia.

În primul rând, legumele, fructele și nucile și produsele alimentare și agricole, în general, nu sunt cele mai importante mărfuri de export ale Turciei. Doar nucile se numără printre cele mai mari 25 de mărfuri de export. Cu toate acestea, fructele și legumele proaspete, nucile, precum și fructele uscate și fructele și legumele congelate au adus Turciei 5,7 miliarde de dolari în venituri din export până la sfârșitul lui 2020. Spre comparație, Uzbekistanul a exportat de 8 ori mai puține fructe și legume, iar Ucraina și Moldova – de aproximativ 20 de ori mai puțin decât Turcia. Turcia ocupă locul 8 în clasamentul global al exportatorilor de produse din fructe și legume, nu departe de Italia și Chile. Până la sfârșitul lui 2021, s-ar putea să ajungă pe locul 6 printre cei mai mari exportatori din lume.

Turcia este, de asemenea, un importator destul de mare, cumpărând anual fructe și legume în valoare de aproximativ 1 miliard de dolari din străinătate. În consecință, devalorizarea lirei va face importurile mai scumpe, ceea ce înseamnă că ne putem aștepta la o scădere a achizițiilor de fructe, legume și nuci ale Turciei în străinătate.

Rusia este principalul cumpărător de fructe și legume turcești (18%). În consecință, presiunea asupra pieței ruse va fi cea mai vizibilă. Urmează Germania, Italia, Irak, Marea Britanie și Franța, iar Ucraina este pe locul 7 între cele mai importante piețe de vânzare.

Prin urmare, produsele turcești vor deveni mai activ vândute Ucrainei și vor concura cu cele ucrainene pe piețele țărilor UE.

Principalul produs de export e reprezentat de alune. Aceasta este o veste proastă pentru Georgia, deoarece alunele turcești vor deveni și mai accesibile la o calitate destul de înaltă. Și în acest sezon Georgia este deja nevoită să exporte alune la prețuri foarte mici. Acest lucru ar putea crește și mai mult presiunea asupra prețurilor alunelor georgiene în țările UE.

Stafidele sunt al doilea cel mai important produs de export turcesc, în principal în UE. Mandarinele sunt al treilea cel mai important produs de export. Acest lucru reprezintă, de asemenea, o amenințare pentru Georgia, care se confruntă cu probleme cu calitatea mandarinelor în acest an. Nici măcar interdicțiile privind importul de mandarine în Rusia de la mai mulți exportatori turci nu vor afecta în mod semnificativ situația. Pe de altă parte, mandarinele turcești ieftine sunt bune pentru consumatorii din Ucraina și Rusia, dar pot reduce indirect cererea de mere acolo, ceea ce este o veste proastă pentru fermierii din regiune.

Roșiile de seră sunt următoarea marfă cea mai importantă dintre exporturile turcești de fructe și legume, iar principalele țări importatoare sunt Rusia și Ucraina. În acest sens, serele locale vor avea greutăți, deoarece produsele turcești vor fi vândute mai ieftin.

Devalorizarea lirei este o veste proastă şi pentru producătorii de mere, cel mai mare impact negativ fiind asupra Moldovei și Ucrainei.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut