Anul acesta, afacerile de expediţii și logistică au depins de segmentul de transport maritim într-o măsură fără precedent. Mulți jucători din industrie văd acum sezonul de vârf în mod critic, iar expeditorii au temeri similare.

Cererea globală de bunuri este mai mare decât înainte, şi, deşi toate capacităţile, mici sau mari, sunt puse pe piață, blocajele tot cresc. Potrivit lui Charlotte Cook, analist-șef al Vessels Value, menţionat de International Transport Journal, congestionarea continuă a containerelor este observată în multe porturi din întreaga lume, inclusiv în Zhoushan, Ningbo și Los Angeles, iar acum s-a răspândit și în hub-uri precum Felixstowe și Seattle. În prezent, nu mai puțin de 334 de nave așteaptă la ancoră în întreaga lume, care transportă peste 2,2 milioane de TEU. „Piața de containere a fost supusă unei presiuni imense în ultimul an din cauza Covid-19, iar vremea rea din China și blocarea terminalelor au contribuit la congestionarea şi mai mare a porturilor”, a explicat analistul.

În plin sezon de vârf din apropierea Crăciunului, problema nu se limitează la China, care suferă şi de criza de energie în fabrici; în ultimul trimestru, importatorii au simțit și impactul blocării în Vietnam, de exemplu. Într-o comparație între H1 / 2021 și H1 / 2020, producătorul german de software Setlog a stabilit că produsele din Vietnam ajung în Europa cu 25 de zile mai târziu, în medie. Evaluarea arată că doar 17% din toate livrările au ajuns la timp, în vreme ce în 2019 această cifră a fost de 70%, iar în anul dificil 2020 a fost de aproximativ 38%. Apple, Adidas și Nike sunt printre acei expeditori care au fost puternic afectați de blocarea din Vietnam. Mai mult, experții Setlog în managementul lanțului de aprovizionare au prezis că nu se așteaptă nicio îmbunătăţire semnificativă înainte de Paște 2022.

Următorul obstacol îi așteaptă deja pe expeditori. „Probleme precum lipsa a zeci de mii de șoferi de camion, în special în Marea Britanie, dar și în Germania şi alte state UE, dar și în SUA, vor perturba masiv lanțurile de aprovizionare dacă măsurile de remediere nu sunt luate prompt”, spune Patrick Merkel, director general al Prologue Solutions din Hamburg.

În acest context, şi firmele de logistică auto simt că se află într-o poziție deosebit de incomodă. Președintele Asociației Europene pentru Logistica Vehiculelor (ECG), Wolfgang Göbel, a subliniat faptul că „nici și prăbușirea Lehman Brothers și criza financiară ulterioară nu au avut același impact economic masiv asupra sectorului, precum problemele actuale ale lanțului de aprovizionare”. Opririle producției și anulările schimburilor de lucru sunt evenimente zilnice.

Iar aici problema de bază rămâne deficitul de cipuri. „Industria cipurilor se luptă să supraviețuiască în fața a ceea ce s-a prezis a fi al treilea an prost la rând și are nevoie de sprijinul industriei auto”, spune Wolfgang Göbel.

Rupturile din lanțurile globale de aprovizionare vor însoți astfel expeditorii și logisticienii cu mult dincolo de sezonul dificil de vârf de Crăciun.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut