Potrivit analizei periodice realizată în comun de IRU, TransportIntelligence și Upply a principalelor rute internaționale, tarifele europene din transportul rutier au continuat să crească și în al doilea trimestru al acestui an.
Principala cauză este creșterea costurilor, care obligă transportatorii să ceară, la rândul lor, creșteri de la client. În special, prețurile la combustibil și costurile forței de muncă sunt în expansiune. Creșterea acestora din urmă este favorizată și de deficitul de șoferi.
În acest sens, directorul de servicii corporative al IRU, Vincent Erard, spune că deficitul de șoferi se va menţine şi în viitorul apropiat și va continua să influențeze prețul transportului rutier. 34% dintre șoferii europeni au peste 54 de ani, în timp ce doar 7% au sub 25 de ani. Analiştii cred că tendinţa de crestere a tarifelor de transport rutier va continua şi in lunile următoare, deși contracţia economiei ar putea determina o scădere a cererii.
Date cheie pentru T2 2022:
1. Indicele de referință al ratei contractuale de transport rutier de marfă crește cu 6,1 puncte, atingând un maxim istoric de 121 de puncte. Aceasta este în creștere cu 13,1 puncte față de T2 2021, după patru trimestre consecutive de majorări ale ratelor. Indicele pieței spot a crescut de aproape două ori, de la 11,8 puncte în T1 2022, la 20,1 puncte în T2 2021.
2. Cererea de marfă slăbește, cauzată de inflație și de cererea redusă a consumatorilor și a întreprinderilor.
3. Costul mediu ponderat al motorinei la nivelul UE a crescut cu 62% față de nivelurile din ianuarie.
4. Lipsa șoferilor continuă să influențeze evoluția ratelor, numai Germania confruntându-se cu un deficit de 50.000-80.000 de şoferi de camion.