Indicele industriei dezvăluie că 2022 a început cu prețuri mai mari ale transportului rutier de marfă decât în lunile ianuarie din ultimii 3 ani. Prețul mediu pe milă pentru vehiculele de transport și de curierat a crescut de la 101,5 puncte la 116,8 puncte între ianuarie 2021 și ianuarie 2022, potrivit indicelui TEG, ceea ce înseamnă o creștere de 15% de la an la an.

Ca și în anii precedenți, după creşterea tradițională de Crăciun, preţurile au scăzut cu 13,5 puncte din decembrie până în ianuarie, dar 2022 a început cu cele mai mari prețuri din ianuarie pentru vehiculele de transport și de curierat de când a fost introdus indicele TEG, în 2019, notează fleetpoint.org.

Asta se întâmplă în contextul în care prețurile cresc în întreaga economie şi ratele dobânzilor se majorează pentru a doua oară în trei luni. Creșterea inflației – care a înregistrat un maxim din ultimii 30 de ani în decembrie – este strâns legată de blocajele lanțului de aprovizionare și de costurile vertiginoase ale energiei. Cu cât costă mai mult fabricarea și transportul mărfurilor, cu atât prețul lor va fi inevitabil mai mare. În plus, pandemia de Covid-19 – și blocajele asociate – au dus la niveluri extrem de scăzute ale activităţii economice, stabilind o rată de bază scăzută, cu care inflația este acum măsurată.

Kirsten Tisdale, director al consultantului în logistică Aricia Ltd. și membru al Chartered Institute of Logistics&Transport, precizează: „Indexul TEG ne spune două lucruri despre transportul rutier la intrarea în 2022. În primul rând, în ciuda scăderii sezoniere mari din ianuarie, creșterile de preţ au rămas. În al doilea rând, elementele de transport și de curierat au revenit, cel puțin deocamdată, sugerând că a existat o panică în legătură cu șoferii de HGV în perioada de vârf a cererii.”

Lyall Cresswell, CEO al Transport Exchange Group, remarcă alte tendințe care vor afecta prețurile transportului rutier de marfă în acest an şi subliniază rolul pe care îl vor juca noile reguli ale Pachetului Mobilitate.

„Regulile de cabotaj au fost modificate pentru a reduce deficitul de șoferi și întreruperea lanțului de aprovizionare, permițând companiilor internaționale să trimită camioane cu șoferi străini în Marea Britanie pentru a face livrări nelimitate într-o perioadă de 14 zile. Anterior, regulile de cabotaj permiteau șoferilor internaționali să efectueze doar 2 călătorii în 7 zile de la intrarea în Regatul Unit. Acest lucru, desigur, nu va ajuta lipsa de șoferi. În plus, încărcăturile de cabotaj au prețuri mai mici, așa că mai puține înseamnă costuri mai mari. Apoi, noile reglementări din mai presupun ca vehiculele uşoare (între 2,5 și 3,5 t) să necesite o licență de operator. Iar această cerință se va reflecta în Indicele TEG pentru că adaugă costuri pentru multe firme.”

Lyall Cresswell menționează creșterea livrărilor la cerere ca un alt motor al costurilor lanțului de aprovizionare. „Platforme precum Uber au început o adevărată extindere a livrărilor la cerere, însă acum asistăm la creșterea livrărilor de alimente ultra-rapid, local. Există o concurență acerbă în acest spațiu, mai ales că blocajele ne-au făcut dependenți de aceste servicii. Iar creșterea a pus o presiune imensă asupra sectorului de transport și logistică pentru a răspunde cererii, a recruta rapid și a se adapta la noile cerințe tehnologice. Acest lucru a contribuit la creșterea costurilor în sector. Cu toate acestea, apetitul pentru livrări la cerere s-ar putea dovedi instabil, în special atunci când pandemia încetează, iar companiile pot considera sustenabilitatea comercială evazivă. Ca și alte industrii, şi cea a transporturilor depinde de cursul pandemiei și de modul în care consumatorii răspund la circumstanțele în schimbare.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare