Ratele de transport au crescut constant cu aproximativ 5% pe parcursul a 15 luni, determinate de o combinație dintre redresarea economică, blocajele ale lanțului global de aprovizionare, costurile în creștere și capacitatea redusă – în special de șoferi.

Conform celei mai recente actualizări de referință privind tariful de marfă rutier european de la Transport Intelligence (Ti) și platforma digitală de transport de marfă Upply – cărora li s-a alăturat pentru prima dată IRU în promovarea informațiilor – în trimestrul al treilea (T3), Indicele de referință al tarifului de marfă rutier european în 2021 a fost de 107,6, ceea ce este cu 3 puncte procentuale mai mare decât în ​​T3 2020 și indică al cincilea trimestru consecutiv de creștere a tarifelor de marfă rutieră europeană.

Iar autorii raportului au spus că se așteaptă ca tarifele de transport „să crească în continuare în T4 2021, pe măsură ce crește cererea și capacitatea rămâne redusă”.

Pe lângă cel de-al cincilea trimestru consecutiv în care Benchmark-ul european a crescut, raportul a evidențiat că evoluția ascendentă a ratei observată în T3 2021 „marchează, de asemenea, o creștere de 4% a ratelor de referință în comparație cu T2 2020, când s-a simțit cea mai gravă perturbare cauzată de pandemie“.

Raportul spune că evoluția ulterioară a tarifelor „a urmărit redeschiderea la nivel de regiune și evidențiază rolul transportului rutier de marfă în susținerea creșterii economice mai largi. Traiectoria ascendentă până la sfârșitul T3 2021 reflectă, de asemenea, o perioadă în care congestia, blocajele, problemele de capacitate și creșterea costurilor au creat un amestec puternic de presiuni pe piața logistică europeană”.

Pe măsură ce sectoarele de vânzare cu amănuntul și de producție din întreaga Europă au înregistrat o creștere abruptă a cererii până la sfârșitul T3 2021, deficitul de capacitate a devenit din ce în ce mai mult o caracteristică a pieței de transport rutier de marfă din Europa – „mai ales în Marea Britanie, unde lipsa de șoferi calificați de HGV a condus la rafturi goale în magazine și congestionări severe în portul Felixstowe, printre alte provocări”.

Dar raportul a evidențiat că „lipsa de șoferi nu se limitează, desigur, la Regatul Unit. Potrivit rezultatelor sondajului IRU, în Spania, deficitul de șoferi de camion ar putea ajunge la 10,2% în 2021, în creștere de la 7% în 2020. Lipsa actuală este estimată a fi între 40.000-50.000 de șoferi în Franța și crește la 65.000 în Germania.”

Inflația costului cu combustibilul

În plus, Europa a înregistrat o inflație generalizată a costurilor până la sfârșitul T3 2021, subliniază raportul, inclusiv în ce privește costurile cu combustibilul. Potrivit datelor Ti și IRU, prețurile la motorină în Germania sunt cu 38,5% mai mari decât în ​​T3 2020, dar şi mai mari decât în Marea Britanie (+26,6%), Spania (+25,2%), Franța (+23,5%) și Italia (+20,6%).

Pentru prima dată, raportul Ti, Upply și IRU European Road Freight Rate Benchmark, care acoperă o gamă de țări europene importante, inclusiv Franța, Germania, Italia, Polonia și Regatul Unit, include și date despre prețurile interne, iar ediția din T3 conține date despre piata franceza. Noile date din indicele Supply Freight pentru Franța arată că tarifele interne de transport franceze au crescut cu 3,5% față de an în T3 2021, ca urmare a redresării puternice a economiei naționale de la Covid-19 în retail și producție. Tarifele franceze „sunt crescute și de provocările din partea ofertei, similare cu cele observate în mare parte din Europa, inclusiv lipsa șoferilor. Creșterea costurilor, în special a celor cu combustibilul, este, de asemenea, un factor semnificativ”, subliniază raportul.

Thomas Larrieu, CEO Upply, a comentat: „Am observat o creștere constantă a prețurilor transportului rutier în ultimele 6 luni. Dezechilibrul dintre o cerere dinamică de transport și o ofertă limitată de lipsa de șoferi permite mecanic transportatorilor să-și mărească tarifele. Această creștere de 5% pe 15 luni ar trebui să fie confirmată la sfârșitul lui 2021 și începutul lui 2022. Din punct de vedere al unui operator de transport, această creștere este necesară pentru a acoperi creșterea costurilor de funcționare și de recrutare ale acestora. Menținerea acestui nivel de preț nu este garantată și păstrarea marjelor acestora va fi o adevărată provocare în următoarele luni.”

Nick Bailey, șeful de cercetare la Ti, a comentat: „În T3 2021, am început să vedem că apar fisuri în lanțurile de aprovizionare din întreaga Europă, deoarece un amestec de provocări legate de cerere și ofertă a afectat circulația mărfurilor în regiune. Provocările au fost mai pronunțate în anumite locații și, cu siguranță, în Marea Britanie, dar efectele creează o presiune în creștere asupra ratelor. „Îndreptându-se spre sezonul de vârf și odată cu adăugarea de costuri în creștere, în special de prețuri mai mari la motorină, toate ingredientele pentru o perioadă de inflație susținută sunt la locul lor.”

Tarifele au scăzut pe sensul de intrare în Marea Britanie

Cel mai recent raport de referință a urmărit, de asemenea, prețurile pentru transportul de mărfuri pe mai multe canale pe banda Londra – Lille, pentru a marca impactul unor factori precum Brexit, penuria șoferilor, blocajele lanțului global de aprovizionare și redeschiderea economiilor de ambele părți ale Canalului. Datele arată că tarifele au scăzut constant pe sensul de intrare în Marea Britanie.

În T3 2021, tarifele de la Lille la Londra au scăzut cu 6,3% în comparație cu aceleași trei luni din 2020, în mare parte din cauza volumelor mai mici care traversează canalul. Între timp, tarifele de la Londra la Lille sunt cu 9,6% mai mari în T3 2021 de la an la an.

Cu toate acestea, datele arată că cea mai mare parte a acestei creșteri a avut loc în lunile imediate după Brexit și a persistat de atunci. „Volumele pe sensul de intrare în Regatul Unit este probabil să crească în T4, deoarece importatorii se aprovizionează înainte de implementarea regulilor de import Brexit în ianuarie 2022; iar acest lucru este de așteptat să exercite o presiune ascendentă asupra ratelor către Regatul Unit pe parcursul trimestrului.”

 

 

 

 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut