Europa a înregistrat în cel de-al doilea trimestru al anului 2022 schimbări record de preț pentru transportul rutier de marfă ca urmare a inflației, slăbirii cererii, instabilităţii sociale și războiului din Ucraina, anunţă serviciul de presă al Uniunii Internaționale a Transporturilor Rutiere (IRU). Studiul evoluţiei tarifelor europene de transport rutier a fost pregătit de analiștii de la Transport Intelligence (Ti), Upply și IRU.

Printre principalele motive care au influențat nivelul prețurilor se numără și războiul din Ucraina. După invazia Ucrainei, în martie, prețul motorinei UE înainte de impozitare a crescut cu 69% față de nivelul din ianuarie. În plus, mai mulți indicatori de pe piață indică o slăbire a cererii pentru transportul rutier european de marfă, activitate în scădere în toate țările importante. Un alt motiv este inflația, care este în creștere în toate țările europene și a atins un record de 8,6% în zona euro în iunie.

Potrivit ultimelor date, Spania are cea mai mare creștere a prețurilor, cu +10,2%, devansând alte mari economii europene precum Germania (7,9%), Franța (5,8%), Italia (8%) și Marea Britanie (9,1%).

Experții vorbesc și despre deficitul de șoferi care afectează întregul continent european. Germania se află într-o situație critică, deficitul fiind estimat între 50.000 şi 80.000 de șoferi. Migranții reprezintă 24% dintre șoferii germani, iar pierderea cetățenilor ucraineni care se întorc pentru a-și apăra țara a limitat și mai mult numărul șoferilor din Germania.

Şi Franța și Spania înregistrează creșteri semnificative ale ratelor spot. În special pe ruta Paris-Madrid, creșterea a fost de 21,2%. Aceasta este aproape de două ori creșterea medie a ratelor spot în Europa și este, de asemenea, a doua cea mai mare creștere dintre toate ratele spot europene.

În Germania și Polonia, toate tarifele, cu excepția celor spot de la Duisburg la Varșovia, au atins noi maxime istorice pe această rută, după o tendință ascendentă de la începutul pandemiei. Spre deosebire de relația observată pe majoritatea rutelor europene, tarifele spot pe această rută au crescut mai lent decât tarifele contractuale. Cererea, în special, a fost afectată de slăbirea industriei din aceste țări. Instabilitatea creată de conflictul din Ucraina se remarcă mai ales în această parte a Europei și afectează și dezvoltarea perspectivelor industriale.

În Franța și Marea Britanie, după Brexit, operațiunile de transport între țări au devenit mai costisitoare și consumatoare de timp. Cercetătorii de la London School of Economics (LSE) au descoperit că, în timp ce exporturile s-au redresat în mare măsură, importurile în Regatul Unit din UE au scăzut cu 25%, comparativ cu alte destinații. În plus, gama de mărfuri vândute a fost redusă cu 30%. Bunurile de valoare redusă au fost cele mai afectate de creșterea costurilor administrative. „Efectul creșterii costurilor în 2022 este acum evident, cu tarifele de transport rutier de marfă pe continentul european atingând noi maxime istorice. Creșterile inițiale ale prețului combustibilului ca urmare a invaziei Ucrainei au menținut și au produs un mediu mult mai costisitor pentru transportatorii europeni, în timp ce acțiunile industriale și o lipsă de șoferi tot mai accentuată mențin capacitatea redusă. O serie de indicatori arată o încetinire drastică a consumului și producției, ceea ce va ușura creșterile suplimentare, în timp ce costurile ridicate mențin ratele ridicate”, a declarat Nathaniel Donaldson, analist economic la Ti.

Vincent Erard, Director Corporate Services IRU, adaugă: „Lipsa șoferilor este una dintre cele mai mari provocări pentru industria de transport în acest moment, iar efectele sale sunt probabil să crească în viitorul apropiat și să continue să aibă un impact asupra prețurilor mărfurilor. Distribuția pe vârste a șoferilor dă deja o idee despre ceea ce urmează, cu 34% de peste 55 de ani și șoferi sub 25 de ani doar 7%. Această tendință se va agrava dacă șoferii mai în vârstă continuă să se pensioneze, unii dintre ei mai devreme decât se aștepta, ca în timpul pandemiei, reducând și mai mult numărul de șoferi disponibili. Toate acțiunile și inițiativele care vizează îmbunătățirea atractivității profesiei de șofer și înlăturarea barierelor de intrare în profesie (costul pregătirii, vârsta minimă) vor fi decisive pe termen lung.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut