Eșuarea navei portcontainer Ever Given, operată de compania de transport maritim taiwanez Evergreen, în partea de sud a Canalului Suez pe 23 martie 2021, a făcut înconjurul lumii și a rămas în știrile principale pentru trei luni, cât nava a fost blocată. Povestea, însă, a continuat în cabinetele avocaților și companiilor de asigurări, pentru a defini și a compensa toate pagubele produse de accident, de la cele materiale până la reţinerea a aproximativ patru sute de nave, până la livrarea întârziată a containerelor de la bord. Compania franceză de reasigurare Scor a evaluat amploarea pagubei și a învățat câteva lecții din acest eveniment.

Potrivit estimării Scor, compensația va depăși două miliarde de dolari. Problema este complexă deoarece toate părțile implicate – armatorul, navlositorul, proprietarii mărfurilor și chiar Canalul Suez – au polițe de asigurare. „Toată lumea încearcă să recupereze măcar o parte din pierderile suferite”, scrie Scor. „Pretențiile de despăgubire includ daune fizice (pentru Ever Given), pierderi de venituri (de către Autoritatea Canalului Suez), costul operațiunilor de recuperare și întreruperea activității (pentru proprietarii și navlositorii de nave blocate), pierderea produselor perisabile și întârzierile la încărcare, precum și deteriorarea canalului în sine. Și acestea sunt doar câteva dintre cererile de despăgubire care vor trebui luate în considerare.”

Sylvain Gauden afirmă că „a înțelege consecințele unui astfel de eveniment înseamnă a avea o viziune holistică”. Cine sunt părțile interesate? Ce polițe de asigurare pot acoperi? Care este expunerea lor? Cât va costa? Toate ramurile asigurărilor maritime sunt afectate, iar interesele sunt multiple și uneori divergente. Scor concluzionează că va dura mulți ani pentru a soluționa daunele Ever Given, iar procesul va implica multe dezbateri privind răspunderea. „În cele din urmă, reasiguratorii vor acoperi majoritatea creanțelor.“

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare