Experții sunt de acord că 2023 va fi o perioadă dificilă pentru întreaga industrie de transport şi logistică. De fapt, încetinirea a început deja, iar schimbările ulterioare în economiile globale nu sunt de bun augur, remarcă Truck Focus. Chiar dacă industria și-a revenit din realitatea pandemică surprinzător de repede, recesiunea globală va fi o povară mult mai serioasă pentru aceasta. Din mai multe motive, transportul în 2023 va fi mai dificil, iar scumpirea combustibilului este doar unul dintre factorii luați în considerare în aceste prognoze pesimiste.

Încetinirea industriei transporturilor este deja vizibilă din ultimul trimestru din 2022, iar totul indică faptul că această tendință nefavorabilă va continua pe tot parcursul lui 2023. Transport Intelligence estimează că în 2023 piața europeană de transport rutier va crește cu doar 1,1%, până la 389,3 miliarde EUR (în 2022 se prognozase o creștere de 3,4%), în principal din cauza scăderii creșterii PIB în fiecare țară UE.

Cererea mai scăzută pentru servicii de transport nu este singura problemă din industrie. În ultimul trimestru al anului 2022, s-a observat o creștere a disponibilității de transport, ceea ce poate surprinde, deoarece numai în Polonia lipsesc aproximativ 150.000 de șoferi. Motivul acestei stări este însă introducerea unor modificări în Pachetul Mobilitate, care au complicat semnificativ situația transportatorilor care utilizează vehicule de 3,5 t (inclusiv licenţiere, cerința securității financiare). Ca urmare, mulți dintre ei au trecut la camioane, ceea ce pare a fi confirmat de numărul record de înmatriculări de camioane din septembrie 2022.

Disponibilitatea mai mare și cererea mai mică duc de obicei la scăderea prețurilor bunurilor și serviciilor. Dar în 2023, reducerea tarifelor de transport poate fi oprită efectiv de creșterea prețurilor la carburanți, afectate de restricții suplimentare privind transportul petrolului rusesc și al materiilor prime derivate din petrol. Analiștii TI subliniază însă că majorarea prețurilor combustibililor poate fi limitată și de încetinirea generală a întregii economii europene. Prin urmare, este dificil de prezis care dintre acești factori va avea potențialul decisiv, iar această incertitudine nu îmbunătățește situația industriei.

În Europa, în 2023, inflația ridicată, agravată în continuare de deficitul de materii prime și semifabricate, va reduce cu siguranță cererea în multe sectoare ale economiei. Experții prevăd că în 2023 piețele țărilor care au generat până acum cel mai mare trafic internațional se vor dezvolta cel mai lent. De exemplu:

– în Italia, inflația se apropie de recordul ultimilor 40 de ani, reducând vânzările și consumul. Experții prezic creșterea reală a economiei italiene în 2023 la doar 0,3%;

– în Marea Britanie – deși se preconizează că nivelul consumului se va stabiliza în 2023, experții îl tratează ca pe un prevestitor al recesiunii;

– în Franța, rata de creștere este prognozată la aproximativ 1%. În ciuda previziunilor negative, este puțin probabil ca această țară să se confrunte cu o recesiune, dar scăderea salariilor reale va menține vânzările cu amănuntul la un nivel scăzut;

– în Spania – factorul care va crește consumul va fi sporirea traficului turistic și îmbunătățirea producției industriale. Cu toate acestea, piața spaniolă de transport rutier de marfă va crește cu doar 1,3% în 2023;

– în Germania, experții prevăd că rata de creștere economică va scădea la doar 0,6% pe an. Datele optimiste indică însă că piața de transport internațional va crește cu 2,4%.

– în Polonia, principala frână va fi inflația, cauzată în primul rând de prețurile ridicate la materii prime, combustibili și energie. Aceste bunuri au început să devină mai scumpe în timpul pandemiei, dar războiul din Ucraina a accelerat semnificativ și a întărit această tendință. Şi costurile operaționale ale companiilor vor crește, iar acest lucru va spori riscul de restanțe ale plăților, ceea ce poate duce la pierderea lichidității financiare pentru mulți transportatori. Însă, potrivit Truck Focus, transportatorii polonezi au o flotă modernă, iar multe companii au investit în automatizare și digitalizare. Ca urmare, în condiţiile în care analiștii TI prognozează că în 2023 piața de transport internațional va crește cu 2,1%, e posibil ca transportul între țări să devină cea mai mare oportunitate pentru transportatorii polonezi, şi nu numai, în 2023.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut