În urma discuțiilor de ieri cu Guvernul, reprezentanții transportatorilor rutieri – UNTRR, FORT, ATM Bucovina, APULUM – au obținut publicarea Propunerii legislative pentru anularea unor obligații fiscale și pentru modificarea și completarea unor acte normative la Camera Deputaților și promisiunea Guvernului că în șase săptămâni aceasta va fi aprobată de Parlament (găsiţi AICI proiectul de lege).

Din păcate, însă, sub incidența acestui proiect nu intră „sumele pentru care instanțele judecătorești au stabilit, prin hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărâri judecătorești definitive și executorii, că sunt datorate bugetului general consolidat“.

Așa că, deși înțelegerea de ieri aparent scutește de amenzile ANAF pe majoritatea transportatorilor, aceasta nu scapă de emoții pe cei care și-au căutat dreptatea în instanță, dar nu au primit încă o decizie definitivă, cel puțin până la aprobarea proiectului în Parlament. Și, evident, nu ajută nicicum pe cei care au primit deja o astfel de decizie definitivă. Cu alte cuvinte, cel puțin teoretic, mai sunt încă șase săptămâni în care unii transportatori ar mai putea fi scoși de pe piață. Asta în timp ce Guvernele mai multor state europene se întrec în a lua diferite măsuri pentru a-și ajuta transportatorii naționali.

UNTRR, FORT, ATM Bucovina, APULUM s-au angajat să urmărească evoluția legislativă a proiectului de lege, urmând ca de luni să meargă în Parlament. De asemenea, va fi înregistrată o nouă cerere pentru un mare protest național în Piața Victoriei din București în data de 17 noiembrie 2021. „În ciuda dificultăților majore cu care se confruntă transportatorii rutieri români, legate de impactul pandemiei de Covid-19 precum și de prevederile discriminatorii ale legislației europene din cadrul Pachetului Mobilitate 1, în loc să fie sprijinită la nivel național, industria de transport rutier din România este amenințată cu falimentul prin acțiunile ANAF care au vizat impozitarea retroactivă pe ultimii 5 ani a diurnei plătite de transportatorii români șoferilor profesioniști de transport internațional care nu au activitate pe România, deși această situație este o consecință a volumului redus de exporturi al României în ultimii 30 de ani“, se arată în comunicatul UNTRR.

Tot în cadrul întâlnirii de la Guvern, asociațiile patronale au primit promisiunea că șoferii profesioniști vor fi exceptați de la măsura carantinei. Promisiunea care a fost uitată chiar la finalul ședinței, când Prim-Ministrul a declarat în conferința de presă că decizia de carantinare a șoferilor profesioniști nu depinde de Guvern, ci de specialiști, urmând ca astăzi să aibă loc o întâlnire cu Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență. „Solicităm excluderea șoferilor profesioniști de la măsurile de carantină pentru a evita ca în perioada următoare să apară întreruperi ale lanțurilor de aprovizionare“, arată comunicatul UNTRR.

Legat de RCA, reprezentanții Guvernului au spus că vor discuta cu ASF pentru a se asigura că procedura de clasificare a asiguraților cu risc ridicat de la BAAR funcționează în mod real pentru a preveni derapajele din piață. „Reamintim că, în cazul în care un client primește de la cel puțin trei asigurători diferiți oferte ale căror prime de asigurare RCA sunt cu 36% (factorul N) mai mari față de tariful de referință, aferent segmentului de risc din care face parte, este încadrat în categoria asiguraților cu risc ridicat, potrivit Legii nr. 132/2017. Astfel, acesta se poate adresa BAAR pentru o ofertă RCA“, arată comunicatul UNTRR.

România este a 8-a piață de transport rutier din Uniunea Europeană și se poziționează pe locul 3 în UE la operațiunile de transport rutier internațional de tip cross-trade (10,5%) și cabotaj (8.2%), după Polonia și Lituania, deși suntem de-abia a 15-a economie ca mărime din UE. Transportul rutier și activitățile conexe generează circa 5% din PIB al României și angajează peste 350.000 de persoane.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare