Criza de șoferi din Marea Britanie cauzată în mare parte de Brexit a fost agravată de coronavirus, care a forțat mulți șoferi să se izoleze dacă au intrat în contact cu o persoană infectată. „În weekend am rămas fără pâine și lapte“, a declarat Paul Cheema, proprietarul unui magazin din regiunea Midlands pentru Financial Times. „Așa că am urcat în camion. Este dureros, dar suntem aici pentru a ne servi comunitatea și avem nevoie să avem rafturile pline.“

De altfel, unul dintre cele mai discutate subiecte pe un forum creat pentru magazinele mici este legat de lipsa alimentelor de bază.

În acest context, Association of Convenience Stores (ACS), un grup de lobby din industrie, cere guvernului să scutească de izolare șoferii vaccinați și pe cei expuși la Covid-19, dacă au un test negativ, însă aceste modificări ar putea fi făcute abia după 16 august.

Cheema este membru al Nisa, un lanţ cu 4.000 de magazine care a fost nevoit să anuleze numeroase livrări weekend-ul trecut din cauza lipsei de șoferi. Adrian Costain, care deține magazinele Nisa în Merseyside, a apelat și la un magazin cash and carry după ce brutăria Warburtons a oprit livrările săptămâna aceasta. „Primim servicii mult mai bune de la furnizorii noștri mai mici“, a spus el.

Angrosistul AF Blakemore, care aprovizionează peste 900 de magazine Spar, a anulat aproape 10% din comenzile sale de produse frigorifice în această săptămână și a îmbunătățit condițiile pentru șoferi.

Sarah Ellis, directorul de marketing pentru grupul AF Blakemore, a declarat că britanicii îşi petrec vacanţa în ţară, iar asta a crescut cererea în cea mai aglomerată perioadă a anului. El a spus că întreruperea livrărilor va fi „pe termen scurt“, dar a cerut ajutor guvernului pentru a atenua penuria de șoferi.

Potrivit Asociației pentru transportul rutier din Marea Britanie, nu mai există nici 100.000 de șoferi într-o industrie care în mod normal angajează aproximativ 600.000 de oameni.

O altă problemă este că se calificătot mai puțini șoferi, deoarece testările au fost anulate în timpul pandemiei. Alții au părăsit industria după ce guvernul a modificat regulile IR35 pentru a-i trata mai degrabă ca angajați decât ca lucrători independenți, care a dus la creșterea costurilor.

În plus, Guvernul a respins cererile venite din partea organismelor comerciale de readmisie temporară a șoferilor din UE până când mai mulți șoferi britanici pot fi recrutați sau instruiți.

Un șofer care a renunțat la această meserie a declarat că salariile acestora au rămas la fel de 20 de ani, iar în multe cazuri chiar au scăzut din cauza afluxului de forță de muncă din Europa de Est. „Ne tratează ca pe niște muncitori.“

Chiar și supermarketurile mari au raportat lipsuri sporadice, iar articolele voluminoase, dar ieftine, cum ar fi apa minerală, reprezintă o problemă specială.

În timp ce alimentele sunt tot mai puține în magazine, fermierii și procesatorii de carne spun că au o lipsă de personal de 16,5% din cauza pandemiei și a Brexitului. Astfel, British Poultry Council a declarat că membrii săi au făcut o reducere fără precedent a producției. Majoritatea produc cu 5-10% mai puțin decât de obicei. „Securitatea alimentară din Marea Britanie va fi afectată de o dublă lovitură din cauza inflației alimentare și va fi forțată să se bazeze mai mult pe furajele importate“, a spus Richard Griffiths, director general al Poultry Trade Group.

Și cultivatorii de fructe și legume se confruntă cu o penurie de forță de muncă, potrivit lui Tom Bradshaw, vicepreședinte al NFU. Mulți lucrători agricoli sezonieri din UE au ales să nu lucreze la fermele din Marea Britanie, în ciuda unui program pilot pentru vize sezoniere de muncă. Aproximativ 65% dintre acești lucrători erau în mod normal repatriați din anii precedenți, dar anul acesta doar 35% au fost repatriați. „Există o presiune inflaționistă enormă, salariile fiind un factor cheie. Încercarea de a depăși costurile suplimentare din lanțul de aprovizionare se dovedește cu adevărat dificilă. Există o presiune reală la nivelul fermei – adaosurile se erodează și dispar foarte repede“, a spus Bradshaw.

Guvernul Marii Britanii a anunțat recent un pachet de măsuri pentru a ajuta la soluționarea deficitului de șoferi de vehicule grele, inclusiv planuri de eficientizare a procesului de licenţiere a noilor şoferi. De asemenea, au fost relaxate temporar regulile privind orele de conducere ale șoferilor pentru a le permite să facă călătorii puțin mai lungi.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut