Un nou raport privind conducerea în stare de ebrietate, realizat pentru Comisia Europeană, analizează progresele înregistrate de la publicarea orientărilor UE din 2001 privind limitele concentrației de alcool în sânge (BAC) și sugerează că montarea obligatorie a dispozitivelor de blocare alcolock pe vehiculele grele de marfă ar putea fi o investiție utilă.

Cercetătorii au descoperit că, de la publicarea recomandării UE(2001/115/CE), limitele BAC au început să se armonizeze în timp în UE, cel puțin opt țări introducând un nivel BAC mai scăzut pentru șoferi și 14 pentru șoferii începători și profesioniști. În prezent, statele membre ale UE, precum și Elveția și Norvegia, au o limită legală de BAC de 0,5 g/L sau mai mică. În plus, 24 din cele 30 de țări europene analizate aplică limite mai mici ale BAC (0,0-0,3 g/L) pentru șoferii fără experiență, iar majoritatea țărilor europene au o limită pentru șoferii profesioniști de 0,3 g/L sau mai puţin.

Raportul spune că cercetările au arătat că scăderea limitelor BAC la 0,5 g/L a fost eficientă în reducerea deceselor rutiere, dar se subliniază că eficacitatea este determinată și de aplicarea și creșterea gradului de conștientizare cu privire la aceste limite.

Parlamentul European, într-un raport recent, a cerut Comisiei să-și actualizeze recomandările privind BAC și să includă un „cadru de toleranță zero pentru consumul de alcool”.

Sistemele de blocare alcolock au fost printre contramăsurile investigate de autorii studiului. Ei au descoperit că instalarea obligatorie a acestor dispozitive pe mașini ar putea fi benefică. Dar autorii notează, de asemenea, că limitele diferite ale BAC pentru șoferii profesioniști din unele țări acționează ca o barieră pentru montarea obligatorie a dispozitivelor. Vehiculele grele trec adesea granițele, iar șoferii s-ar putea găsi peste o limită inferioară într-o țară străină, în ciuda faptului că au fost autorizați să conducă atunci când şi-au părărsit baza de origine unde este în vigoare o limită mai mare. Cu toate acestea, bariera ar putea fi depășită cu ușurință dacă toate țările ar conveni asupra aceleiași limite pentru această categorie de vehicule.

Autorii au analizat, de asemenea, raportul cost/beneficiu pentru utilizarea obligatorie a dispozitivelor, dar ei spun că o astfel de acțiune ar trebui luată la nivelul statelor membre, mai degrabă, decât ca un mandat la nivelul UE.

Din iulie, toate tipurile noi de vehicule vândute în UE vor trebui livrate cu un mod standardizat de conectare a unui dispozitiv de blocare la consumul de alcool, dar dispozitivele în sine nu trebuie să fie montate.

Un aspect care însă nu este analizat este interdicția actuală a UE privind permisiunea șoferilor dependenți de alcool să dețină un permis de conducere în UE. Ellen Townsend, director de politici al ETSC, a declarat: „În viitoarea revizuire a directivei, ne-am dori să vedem un nou permis de conducere care să le permită persoanelor dependente de alcool să conducă un vehicul cu dispozitiv de blocare alcolock, în timp ce urmează un program de reabilitare.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut