Prețul transportului de marfă a căpătat o cu totul altă dimensiune în 2022 odată cu efectele pandemiei, presiunea războaielor comerciale aprinse SUA-China asupra economiei mondiale, invazia Ucrainei și sancțiunile intense asupra Rusiei. Potrivit unui raport realizat de Tırport Insights, prețul transportului de mărfuri a crescut cu 40% în Europa și cu 107% în Turcia, în 2022 față de 2021. 

Prețurile de transport de marfă din Turcia au început anul acesta cu o creștere de 15%, care a continuat în februarie cu peste 20%, potrivit raportului „O privire spre 2022 cu Tırport”, realizat în premieră de startup-ul turc de tehnologie Tırport. Potrivit acestuia, creșterea prețurilor la combustibil și efectul presiunii inflației asupra costurilor au schimbat cursul prețurilor de transport, tarife care continuă să crească în lume. În timp ce costul mediu al combustibilului în costul transportului în Europa este în intervalul 25-28%, s-a observat că, în Turcia, costul combustibilului nu scade cu ușurință sub 40% și a crescut cu până la 60% în trecut. Potrivit rapoartelor globale, rolul combustibilului în prețul de transport va depăși 30% și va ajunge la 32,4% în 2023. În plus, inflația crește costurile cu șoferul, care depășesc 27,4% din prețul transportului.

În 2022, piața globală a logisticii a depășit 5,2 trilioane de dolari

În 2022, volumul producției globale a depășit 30 de trilioane de dolari, iar dimensiunea pieței de logistică a depășit 5,2 trilioane de dolari. Industria logistică globală e preconizată să ajungă la 8 trilioane de dolari în 2025, notează Lojiport. Evidenţiind că pandemia a dezvăluit încă o dată cât de importantă este logistica, președintele Consiliului de administrație Tırport, Akin Arslan, a spus: „Au fost momente când navele care soseau din China în porturile americane și europene în mod normal în 4 săptămâni nu au putut ajunge în Europa în 12 săptămâni. Călătoria europeană a unui container, care costa 2.500 de dolari, ajunsese la peste 10.000 de dolari. În plus, odată cu pandemia, s-a dovedit că produsele de bază de care are nevoie o țară trebuie fabricate în interior, în cel mai rău caz în apropierea ei. Țări precum Anglia au văzut că nu puteau să producă suficiente produse de bază, cum ar fi scutece, hârtie igienică, mâncare pentru câini. Producția s-a mutat offshore în ultimii 40 de ani și 1/3 din producția totală din lume este realizată de China. Pandemic, am creat însă un nou concept, NearShore. Oare poziția geopolitică a Turciei, care oferă 55% din totalul exporturilor către Europa, va face din Turcia un producător calificat NearShore pentru Europa? Vom vedea în următorii 10 ani.”

Sectorul logistic din Turcia a depășit 100 de miliarde de dolari

Dimensiunea pieței de logistică a Turciei este de peste 100 de miliarde de dolari până în 2022. „Volumul FTL a crescut la o medie de 480.000 de camioane pe zi în septembrie 2022, dar producția redusă din ultimul trimestru al anului, faptul că multe mărci globale și-au atins obiectivele de vânzări pentru 2022 din octombrie şi că unii producători au preferat producția pentru stocuri din cauza așteptărilor inflaționiste etc., a scăzut la finele anului la 400.000 de camioane/zi. Începând cu ianuarie 2023, volumul zilnic FTL a depășit din nou 475.000 de camioane. În plus, în ianuarie-decembrie 2022, piața vehiculelor utilitare grele a crescut cu peste 20% față de aceeași perioadă a anului precedent, iar vânzările de camioane au depășit din nou 37.000 de unităţi. Se anticipează că această creștere va continua în 2023 și că vânzările de camioane-remorci vor depăși 40.000, până la un nou record”, a mai spus Akin Arslan.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut