În ciuda speranțelor pentru o performanță economică puternică, Europa a suferit în primele trei luni ale lui 2021 din cauza nivelurilor crescute ale cazurilor de Covid-19. Încercările de vaccinare până acum au fost în mare măsură insuficiente pentru a opri răspândirea virusului, ceea ce a condus la noi blocaje și restricții de sănătate publică. Acest lucru a încetinit redresarea economică, iar încrederea consumatorilor a suferit. Pe de altă parte, a existat o redresare a nivelurilor comerciale globale, care ajută şi piața europeană. Creșterea nivelului cererii din alte regiuni, în special din SUA și China, aduce beneficii şi lanțurilor de aprovizionare şi unităţilor producătoare intra-europene, lucru care oferă un anumit impuls cererii din piață. 

Întreruperea lanțului de aprovizionare a fost o caracteristică esențială a primei părți a lui 2021, iar acest lucru pare să fi afectat transportatorii, dar şi șoferii care sunt obligați să efectueze tot mai multe teste pentru Covid-19 şi să stea în cozi în graniţe. Lipsa piețelor de transport aerian și maritim a dus la termene de livrare mai lungi, în timp ce par să existe și lipsuri la unele mărfuri și componente, cum ar fi semiconductorii. Toate aceste constrângeri par să fi înclinat balanța puterii de stabilire a prețurilor către transportatori.

Noul raport realizat de Transport Intelligence evidenţiază, de asemenea, modul în care Brexit a adus provocări severe pentru transportatorii care traversează Canalul Mânecii. Problemele documentelor vamale au fost frecvente, aproape 40% dintre respondenți la un sondaj ONS identificând acest lucru drept principalul obstacol în calea comerțului transfrontalier. Unii transportatori par să fi evitat uneori trecerea frontierei cu totul, fapt ce a redus capacitatea și a dus la costuri mai mari, dar şi la tarife mai mari cu 1,3% trimestrial și 5% de la an la an. Cu toate acestea, cu o cerere slăbită, transportatorii par să fi fost precauți în stabilirea prețurilor la începutul anului. Potrivit ONS, exporturile Marii Britanii către UE au scăzut cu 40,7% de la an la an în ianuarie, cu importurile în scădere cu 28,8%. De atunci, comerțul s-a îmbunătățit, dar se află încă sub nivelul din februarie 2020.

Datele arată, de asemenea, că tarifele din țările mai afectate de Covid-19 încep să se recupereze și să le ajungă din urmă pe cele din țările mai puțin afectate. De exemplu, Germania a gestionat pandemia mai bine decât majoritatea țărilor europene, deși, din păcate, a fost lovită de un nou val de infecții în primul trimestru al lui 2021, ceea ce a dus la o scădere cu 0,4% trimestrial, dar ratele ex-germane au crescut cu 1,3%. „În lunile următoare, ne putem aștepta la o îmbunătățire a situației de sănătate din Europa. În plus, planurile de sprijin economic vor intra treptat în vigoare. Prin urmare, ne putem aștepta la o recuperare a consumului în Europa și, în consecință, a cererii de transport. Prin urmare, preţurile de transport ar trebui să continue să crească în al doilea trimestru al lui 2021, mai ales că tendințele inflaționiste ale petrolului ar trebui să majoreze și prețurile de transport”, a spus Thomas Larrieu, Chief Data & Research Officer al Upply.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut