În ciuda altor creșteri ale tarifelor de transport maritim contractate pe termen lung pe coridoarele comerciale cheie la nivel mondial, creșterea de la o lună la alta încetinește – iar ratele spot continuă să slăbească – sugerând că prețurile ar fi putut atinge vârful. Cu toate acestea, conform celui mai recent index Xeneta, platforma norvegiană de date care monitorizează prețurile contractuale ale unui număr de expeditori maritimi majori din lume, acordurile valabile pe termen lung de acum sunt cu 112% mai mari decât la această dată din 2021 și cu 280% peste iulie 2019.

„Transportatorii s-au bucurat de creșteri uluitoare ale ratelor, determinate de cererea puternică, lipsa echipamentelor, aglomerația și incertitudinea legată de Covid în 17 din ultimele 19 luni”, comentează CEO-ul Xeneta, Patrik Berglund. „Iulie a cunoscut mai multe creșteri la nivel general, dar semnele sunt clare că există o schimbare a trendului, pe măsură ce unele elemente fundamentale evoluează.”

El observă că în iulie creșterile sunt cele mai lente de anul acesta, cu presiunea ascendentă asupra acordurilor pe termen lung scăzând, pe măsură ce ratele la vedere se reduc în tranzacțiile majore. În plus, volumele pe multe coridoare au scăzut – de exemplu, importurile europene în containere s-au contractat cu 3% și exporturile cu 6% în primele cinci luni din 2022. „E posibil să fi atins un vârf. Prețurile noilor acorduri mai probabil se vor menţine decât vor creşte brusc din nou, așa cum am văzut în ultimul timp. Cu toate acestea, acest lucru este puțin confortabil pentru expeditorii care au fost în mod continuu afectați de o piață în exces, iar acum văd prețurile stabilizându-se la niveluri istorice ridicate”, a spus Patrik Berglund. „Nimic nu e sigur. Porturile din SUA și Europa sunt încă aglomerate, acțiunile industriale din lanțul logistic se răspândesc la nivel global și, desigur, încă avem amenințarea Covid asupra activității economice, în special în China. Există încă o mulțime de variabile în joc.”

Într-o perspectivă suplimentară a pieței, Xeneta a dezvăluit, de asemenea, că a efectuat un sondaj printre participanții la webinar-ul lunar pentru clienți din iulie și a constatat că mulți caută acum să renegocieze tarifele contractate, având în vedere recentele scăderi ale pieței spot. „Clienții noștri, în principal expeditorii de volum mare, se află acum într-o poziție de negociere mai puternică. Sondajul a arătat că 44% nu se mai simt încrezători în stabilitatea contractelor pe termen lung, iar din aceştia, aproximativ 22% cred că au mai multe șanse să aloce doar volume mai mici contractelor mai ieftine, în timp ce 22% preferă să mute alocarea către piața spot de îndată ce prețurile scad sub ratele pe termen lung. Vor urma câteva luni interesante”, consideră CEO-ul Xeneta.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut