La sfârşitul lunii trecute, BusinessMark a organizat la București cea de-a XIX-a ediție a evenimentului „Real Estate & Construction Forum”. Importanți lideri din domeniu au dezbătut situația actuală a pieței imobiliare din România, cu provocările și perspectivele pentru perioada următoare, în cadrul a patru paneluri, cu focus pe sectoarele retail, industrial & logistic, office și rezidențial.

Conferința a debutat cu un panel dedicat sectorului retail. Liana Dumitru, Director | Retail Agency, Colliers Romania, a făcut o radiografie a anului 2024 în sectorul retail și a prezentat câteva noutăți pe care le va aduce 2025. „Anul acesta vine cu destul de multă forță din spate – vom avea circa 150.000 mp de retail până la finalul anului. Deși începuse cumva mai temător anul, reușim să recuperăm. Cel mai mare proiect, cu peste 50.000 mp a fost proiectul de la Pitești. Sunt proiecte de retail parcuri – proiecte noi sau extensii a unor centre existente. Vedem astfel de extensii în București, Ploiești, Târgu Mureș. Proiecte noi sunt în Bistrița, Râmnicu Vâlcea, însă vedeta este orașul Pitești. Mai mult de jumătate din livrările din acest an sunt deținute de grupuri românești, dezvoltatori care au prins curaj în timp, iar capitalul autohton investit crește de la an la an. Anul viitor, sunt anunțați peste 200.000mp, iar în 3-5 ani vedem proiecte mari, scheme de regenerare urbană.”

Dincolo de produse bune la un preț avantajos, consumatorii își doresc de la centrele comerciale să reprezinte un loc în care pot petrece timpul liber, a explicat Ruxandra Dragomir, Head of Development, Nhood Services România. „Gestionăm 21 de centre comerciale, alături de partenerii noștri de la Auchan. Ca trenduri, aș putea spune că a fost un an relativ stabil. Noi luăm tot timpul de referință anul 2023. 2024 l-am pus pe seama anului electoral – încă nu au apărut decizii restrictive. Suntem cu un trafic mai bun, comparativ cu 2019. Ca deschideri, am contribuit la livrările noi din piață. Am deschis trei branduri noi în Coresi – am crescut atractivitatea comercială. Ne bucurăm să vedem că, în general, retailul este pe trend pozitiv, cu focus pe activitatea de leisure, care apare din ce în ce mai mult în centrele comerciale. Asta înseamnă sport, entertainment, food & beverage.”

Un alt panel a fost dedicat sectorului industrial & logistic. România rămâne o țară atractivă pentru investitori, a explicat Victor Coșconel, Director | Head of Office & Industrial Agencies, în una din intervențiile sale. „România a rămas competitivă în regiune – nu spun că lucrurile sunt roz, dar cu probleme de forță de muncă, de exemplu, se confruntă toată lumea. Astfel, pentru noi rămâne un avantaj că avem în continuare forță de muncă. Din păcate, salariile sunt în continuare scăzute. Ca atare, zona forței de muncă rămâne mai atractivă în România pentru investitorii noi. Infrastructura ajută și ea. Umbra intrării în Schengen va fi, în viitorul apropiat, un element ce va dinamiza competitivitatea pentru cei care se uită la logistică. Am văzut un interes crescut și pentru producție. România este competitivă. Prin comparație cu Cehia și la Polonia, România are un gap în ceea ce privește producția și spațiile logistice, însă țara noastră rămâne atractivă și vom vedea în continuare o creștere în următorii 5-10 ani. România este într-un ciclu de creștere de câțiva ani – nu se tranzacționează sub 700.000 mp. Anul acesta a debutat mai lent, însă la fel s-a întâmplat și în țările din regiune. La jumătatea anului, aveam mai mult decât se tranzacționa în trecut într-un an întreg.”

La rândul său, Alina Necula, Country Manager for Romania, Lion’s Head Investments, a intervenit: „Credem foarte mult în România și, din discuțiile pe care le avem cu investitorii, vedem că se uită, în continuare, foarte atent la piață. Sunt interesați de mărimea pieței. Polonia nu mai este considerată chiar sud-estul Europei, ci mai mult centrală. Sunt inventori interesați de țara noastră pentru că avem și produse foarte bune, produse certificate, verzi. Interesul este pentru finanțarea pe proiecte verzi. Astfel, o clădire din 2006-2007 poate fi considerată chiar o clădire veche. Ce a făcut Guvernul prin încercarea de a stabiliza lucrurile și de a eradica corupția ajută foarte mult. În ceea ce privește infrastructura, care s-a construit mult în ultimii ani, avem o bază NATO aici, iar pentru investitori contează foarte mult. E foarte important pentru ei mesajul pe care îl transmitem la nivel geopolitic. Mai avem de lucrat pe zona de cost al banilor, pentru că avem costuri peste nivelul Europei. În ceea ce privește interesul nostru pentru logistică și industrial, ne uităm la tot ceea ce este în piață.”

Proiectele de infrastructură reprezintă o oportunitate pentru dezvoltarea de noi proiecte, în zone ce nu au fost în atenția investitorilor până acum, a explicat Muler Onofrei, Managing Partner, BTO Division, Global Vision.

„Autostrada A0 va fi un game changer în ceea ce privește locația. S-a întâmplat asta și la Varșovia, acum 15 ani. Când s-au făcut autostrăzile, dezvoltatorii au pierdut avantajul competitiv pe care îl aveau. Se va întâmpla și la noi, pentru că se vor deschide multe terenuri pe A0. În ceea ce privește provocările cu care ne confruntăm în această nouă inițiativă – Build-to-own – acestea apar la terenuri, pentru că este nevoie de terenuri mai mici față de ce se cumpără în general și este mai greu să găsim asta (…) Va exista un efect multiplicator important al autostrăzilor noi, în zone ce nu au fost pe hartă până acum: Brăila, Galați, Iași, Focșani. De asemenea, Drumul Expres spre Craiova va deschide altă zonă, ceea ce va duce la o dezvoltare în ecosistemul de dezvoltatori și că se vor contura și alte zone de business, precum Build-to-own”, a adăugat el.

„Cele mai noi proiecte ale noastre sunt la Craiova, unde avem posibilitatea de a dezvolta până la 80 hectare de teren, aproximativ 400.000 mp pentru poducție și logistică. Vedem disponibilitate de forță de muncă, utilități disponibile acolo pentru producție. Oradea este o altă locație pe care o vom dezvolta. Începem construcția în octombrie, un proiect mai mic, care este și pre-leased. Urmează Constanța, cu un proiect de last-mile logistics. Ne abordează mai mult clienți din zona de logistică decât de producție. În Cluj avem cele mai multe discuții pe producție. În rest, Craiova, București, Constanța, sunt mai mult pe distribuție și logistică. Observ un nou interes din zona de clienți pentru suplimente alimentare, zonă de procesare pentru anumite tipuri de restaurante, ce vor să își mute locațiile. Există, în continuare, un mare potențial să atragem investitori străini. În continuare este dorință de dezvoltare. Piața din România merge spre un nivel din ce în ce mai sănătos”, a completat, la rândul său, Loredana Oprișa, Leasing and Development Manager, Olympian Parks.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut