Piețele globale de transport naval al mărfurilor vrac în cisterne ar putea înregistra zile mai bune în 2022, pe fondul unei creșteri probabile a comerțului cu petrol și produse petroliere, dar revenirea la nivelul pre-pandemic poate fi totuși dureroasă din cauza livrărilor viitoare și a casării mai lente a navelor vechi, arată hellenicshippingnews.com. Prețurile mai mari ale cisternelor erodează, de asemenea, veniturile, deși au fost luate în considerare în noile rate forfetare la scară mondială. Însă rămâne vulnerabilitatea la viitoarele scumpiri ale acestora. 

„Piețele petroliere vor fi în mod clar mai bune în 2022, chiar dacă nu vor reveni încă la niveluri normale”, a declarat Ole-Rikard Hammer, analist senior Arctic Securities, din Oslo.

Cererea totală de nave-cisternă va crește probabil cu 4%-5% în 2022, deoarece piețele cu producție mai mare și cererea de țiței joacă un rol mai mare, care a fost în mare parte absent în 2021, a declarat Tim Smith, directorul MSI Strategies International, într-un raport.

MSI a estimat venituri medii zilnice spot în primul trimestru din 2022 la 21.800 USD, luând în considerare călătoriile în China din SUA și Golful Persic, comparativ cu pierderile de 600 USD în T3 2021. A estimat că şi câștigurile pe ruta Golful Persic-Japonia aproape că se vor tripla, la 18.300 USD în T1 2022, față de T3 2019.

Dacă aceste câștiguri se vor fructifica, va fi un răgaz binevenit pentru proprietarii care s-au străduit să atingă rentabilitatea în cea mai mare parte a lui 2021 din cauza prețurilor ridicate la buncăre și a surplusului de cisterne, deoarece cererea de petrol este încă sub nivelul de dinainte de pandemie.

Numărul de nave VLCC (Very Large Crude Carriers) de pe piața spot, care se încarcă în fiecare lună în Golful Persic este de 110, cu o cincime mai mic decât la sfârșitul lui 2019.

Din punct de vedere al ofertei, lipsa de casare într-un moment în care există reaprovizionarea din depozitul plutitor a ajutat la creșterea flotei cu peste 3% pentru o mare parte a anului trecut, un nivel mult prea ridicat în mediul de cerere slabă, a spus analistul. Acest lucru a creat o supracapacitate care va necesita timp pentru a fi absorbită. Creșterea flotei ar trebui să continue să încetinească anul acesta, deoarece stocarea este redusă și mai multe nave vechi dispar de pe o piață în care ratele slabe fac ca întreținerea și clasificarea să fie foarte costisitoare.

Flota de cisterne a crescut cu 2,3% în 2021, iar aproape 70 de nave VLCC vechi de peste 20 de ani sunt încă pe piață. Casarea lor a fost foarte lentă, în timp ce livrările sunt mult mai mari, a declarat Enrico Paglia, manager de cercetare la Bancosta. Prin urmare, flota continuă să crească, în timp ce cererea stagnează.

Aproximativ 40 de VLCC urmează să fie livrate în 2022, conform estimărilor brokerilor care se așteaptă la un transport mai mare abia spre sfârșitul lui 2022, atunci când apare cererea sezonieră de iarnă şi speranţa că cererea va crește în era post-Covid-19, deși e puțin probabil ca acest lucru să se întâmple curând.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare