Potrivit unei analize Upply, prețurile transportului rutier de marfă în Europa au fost în scădere în T3 2024, atât pe piața spot, cât și pe cea contractuală, ilustrând fragilitatea economiei europene.

Speranțele ridicate de creșterea tarifelor spot observată în T2 2024 pe piața europeană de transport rutier au fost de scurtă durată, pentru că cel de-al treilea trimestru nu a confirmat tendința. Dimpotrivă, indicele ratelor de transport rutier la vedere Upply a fost de 122,4 puncte, în scădere cu 4,4 puncte față de trimestrul precedent și cu 6,1 puncte față de anul precedent. În același timp, indicele tarifelor de transport rutier pe piața contractelor a rămas stabil trimestrial la 127,2, dar a scăzut cu 2,2 puncte față de anul precedent.

Scăderea preţurilor transportului rutier în T3 reflectă parţial costurile mai mici cu combustibilul. Prețurile la motorină au scăzut pe tot parcursul trimestrului, înainte de a crește ușor în octombrie. Prețul mediu ponderat al motorinei în UE a ajuns la 1,64 €/l pe 8 iulie, față de 1,59 €/l pe 10 iunie (+3%), înainte de a scădea la 1,50 €/l pe 30 septembrie (-8%). Cu toate acestea, costurile operaționale ale operatorilor au crescut.

Această bază de costuri puternic marcată de doi ani de inflație împiedică prețurile să scadă înapoi la nivelurile din 2021, deoarece transportatorii trebuie să își acopere cheltuielile în creștere. Dar evoluțiile din T3 arată că transportatorii se confruntă cu dificultăți din ce în ce mai mari în transmiterea creșterilor.

Analiza Upply relevă că, pentru al șaselea trimestru consecutiv, indicele prețurilor spot a rămas sub indicele prețurilor contractuale, reflectând cererea slabă. Producția din zona euro nu merge bine, iar PMI din zona euro a scăzut la 45 în septembrie 2024 – una dintre cele mai scăzute valori ale anului. Acest lucru poate fi explicat în special prin dificultățile Germaniei, care și-a văzut indicele PMI de producție redus la 40,6. Unele regiuni, cum ar fi Polonia, au dat semne de redresare, cu o creștere a noilor comenzi, dar perspectivele industriale generale rămân sumbre.

Dezvoltarea este mai favorabilă din punct de vedere al consumului, dar insuficient pentru a pune din nou în mișcare economia europeană. „Creșterea ocupării forței de muncă și recuperarea salariilor reale au continuat să susțină veniturile disponibile, dar consumul gospodăriilor a fost constrâns. Un cost ridicat al vieții și o incertitudine crescută ca urmare a expunerii repetate la șocuri extreme, agravate de stimulente financiare pentru economisire şi ratele ridicate ale dobânzilor, au determinat gospodăriile să economisească o parte din ce în ce mai mare din veniturile lor”, subliniază Comisia Europeană în previziunile economice de toamnă. Investițiile au cunoscut, de asemenea, „o dezvoltare dezamăgitoare, marcată de o contracție profundă și răspândită în majoritatea statelor membre și a categoriilor de active în prima jumătate a lui 2024.”

Această situație are un impact asupra cererii de servicii de transport. „Sectorul transportului rutier de marfă trece printr-o perioadă de turbulențe marcată de un nivel semnificativ de eșecuri în afaceri. Chiar dacă este îngreunată de costurile de exploatare ridicate, care continuă să crească, presiunea descendentă asupra tarifelor de marfă ar putea fi menținută în lunile următoare, în timp ce se așteaptă o posibilă redresare a economiei europene”, estimează Thomas Larrieu, Managing Director al Upply.

Potrivit prognozei CE, PIB este de așteptat să crească cu 0,9% în UE și cu 0,8% în zona euro în 2024. Dar revenirea ar trebui să fie mai semnificativă în 2025. „Activitatea economică este de așteptat să accelereze la 1,5% în UE și 1,3% în zona euro în 2025 și la 1,8% în UE și 1,6% în zona euro în 2026.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut