La sfârșitul anului trecut, tarifele de transport au scăzut cu 15-20%, iar acum companiile de transport și logistică lituaniene se pregătesc pentru o scădere și mai mare a prețurilor, așa că sunt nevoite să strângă cureaua și să-și reducă volumul activităților, atrage atenţia Asociația Națională Linava. Prognozele nefavorabile ale experților sugerează că, dacă nu se găsesc soluții pentru amortizarea prețurilor, companiile nu vor putea să se extindă şi să majoreze salariile, iar micii jucători de pe piață vor fi nevoiți să-și înceteze activitățile.

Potrivit secretarului general al Linava, Zenonas Buivydas, citat de Logist Today, principalul motiv al reducerii tarifelor de transport este faptul că numărul comenzilor de transport pentru transportatori a scăzut recent cu aproximativ o cincime. „Încetinirea circulației mărfurilor este influențată de inflație și de reducerea consumului, dar și de comportamentul schimbat al cumpărătorilor europeni. De exemplu, unii mari clienți străini nu se grăbesc să anunțe licitații, care implicau de obicei transportatori din Lituania, iar asta înseamnă că fluxurile financiare nu pot fi planificate. Astfel, se declanşează o reacție în lanț – numărul de curse și prețurile acestora scad, ceea ce reduce automat cifra de afaceri a companiilor de transport.”

Ar trebui, în opinia vicepreședintele Linava, Vitas Bucinskas, să se găsească modalități de amortizare a tarifelor de transport, mai ales că sectorul reprezintă 13% din PIB al Lituaniei. Acesta atrage atenţia că volumele şi preţurile mai scăzute ale transportului și ofertei, pot face ca cele mai necesare articole de uz casnic și alimentar să devină și mai scumpe. „În trecut, creșterea prețurilor mărfurilor a fost determinată și de creșterile pe termen lung ale tarifelor de transport, dar nu se poate aștepta ca prețurile mărfurilor să scadă atunci când transportul devine mai ieftin. În schimb, mai puțin consum și mai puțin trafic înseamnă mai puțină ofertă de bunuri. Și aici, ca peste tot – cu cât alegerea este mai mică, cu atât este mai mare probabilitatea ca prețurile să crească.”

Experții adaugă că o scădere a numărului de comenzi și prețuri duce și la ieşirea din piaţă a companiilor de transport și logistică, nemaiputându-se dezvolta prin împrumuturi şi achiziţii de camioane.

Linava subliniază că situația actuală, care este extrem de dificilă din cauza războiului din Ucraina, se poate schimba semnificativ doar atunci când se schimbă și situația geopolitică.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut