Consiliul Federal Elvețian a modificat ordonanța care reglementează programul de lucru și timpii de conducere și odihnă pentru șoferii profesioniști, adaptând astfel reglementările elvețiene la legislația UE.
Majoritatea modificărilor vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2022. Ele vizează în principal noi posibilități de obținere a perioadelor de odihnă în traficul transfrontalier și abaterea de la timpii de conducere în situații excepționale.
Guvernul elvețian spune că modificările vor oferi securitate juridică și reguli egale pentru transportul transfrontalier. De asemenea, vor îmbunătăți condițiile de muncă ale șoferilor.
Elveţia nu este ameninţată de criza şoferilor
Spre deosebire de alte națiuni vest-europene, Elveția nu se consideră expusă riscului unei crize a lanțului de aprovizionare din cauza lipsei șoferilor de camion, potrivit președintelui unei mari companii locale de logistică și transport. „Situația din Elveția este semnificativ mai bună decât în restul Europei”, a declarta Rolf Galliker, președintele Galliker Transport AG, pentru săptămânalul german SonntagsBlick. „Ne-am făcut temele. Elveția nu trebuie să se teamă de sincope în aprovizionare”, a spus președintele consiliului de administrație al companiei. El observă însă că mulți șoferi se vor pensiona în următorii ani și că este o provocare să găsească tinere talente, situaţie similară şi în alte meserii.
Salariile mai mari oferite ajută la stimularea recrutării, dar nu reprezintă motivul pentru care Elveţia stă mai bine decât alte părți ale Europei care se confruntă cu haos în lanțul de aprovizionare. „Problemele din Germania și din alte țări din Europa de Vest au o altă cauză: de mulți ani, companiile de transport de acolo au angajat aproape exclusiv șoferi low-cost din Europa de Est, lăsând rândurile șoferilor locali să se atrofieze”, a spus Galliker. Acum este clar că aceasta nu a fost o strategie durabilă. „Calitatea vieții în multe țări din Europa de Est a crescut. Ca urmare, din ce în ce mai puțini șoferi sunt dispuși să plece de acasă săptămâni întregi pentru a conduce camioane în toată Europa. Tinerii polonezi de astăzi preferă să devină informaticieni decât șoferi de camion, iar acest lucru a dus la pierderea capitalului uman resimțită acum de companiile de transport din Europa de Vest.”
Grupul elvețian Galliker are peste 3.000 de angajați în cele 21 de filiale din Elveția, Belgia, Italia, Suedia și Slovacia.