Recent, la Conferința privind rezultatele siguranței rutiere a Uniunii Europene, organizată de Roadpol, au fost evidențiate provocările controlului eficient în transportul rutier, pentru a pune capăt încălcărilor reglementărilor actuale, mult mai numeroase decât ar trebui.

Dacă întotdeauna a fost dificilă realizarea unui control eficient în transportul de mărfuri și pasageri pe șosea, acum complexitatea reglementărilor și legislației privind transportul de mărfuri sau pasageri și tehnologia încorporată în vehicule impune ca echipajele poliţiilor naționale să fie tot mai pregătite. Acest lucru a fost dezvăluit de șefa Departamentului de Control al Traficului din cadrul Poliției Olandeze, Marijke Eskes, în prezentarea sa. „Necesitatea unor agenți de control cu înaltă calificare este permanent evidențiată, de exemplu pentru a putea verifica dacă a fost respectată interdicția de a lua odihna săptămânală normală de 45 de ore în cabina camionului, ceea ce este imposibil de verificat corect, deoarece nu există un mijloc standardizat.”

O altă problemă fundamentală este manipularea tahografului, pe care doar cei mai calificați agenți o pot detecta. Pentru a efectua corect aceste controale și pentru a putea detecta încălcările, este necesară o tehnologie costisitoare, care în mod normal nu este disponibilă agenților de trafic. „Pentru majoritatea țărilor europene siguranța rutieră nu este o nevoie reală. Acestea sunt mai concentrate pe controlul terorismului sau a altor infracțiuni penale și aici alocă cele mai multe fonduri. Siguranța rutieră nu este o prioritate, cu atât mai puțin când ceea ce trebuie controlat sunt camioanele și autobuzele”, declară oficialul olandez.

O altă problemă frecventă este distragerea atenției șoferilor în timpul conducerii, mai ales când își folosesc dispozitivele mobile. Acesta este un risc incontestabil pentru siguranța tuturor utilizatorilor drumului, cu atât mai mult cu cât o face un șofer de camion, având în vedere dimensiunea vehiculului.

Însă lipsa mijloacelor tehnice îngreunează prinderea șoferului în timpul săvârșirii infracțiunii. Oficialul olandez subliniază că uneori închiriază vehicule, cum ar fi camioane sau autobuze, pentru a fi la aceeași înălțime cu cabinele camioanelor și pentru a putea fotografia șoferii în timp ce comit infracțiunea, sau plasează camere pe viaducte care îi fotografiază pe șoferi.

În Franța, a fost realizat un studiu privind utilizarea telefoanelor mobile de către șoferii profesioniști în timpul conducerii care a arătat că aceştia petrec în medie 9% din timp cu acest dispozitiv în timpul conducerii. Ancheta a fost efectuată de Cerema în numele Asociației Societăților de Autostrăzi Franceze (ASFA) și a presupus instalarea de camere interne și externe în cabinele camioanelor. Șoferii erau conștienți pot fi înregistrați, dar concluzia a fost că își folosesc telefoanele mobile în medie de până la 10 ori/oră în timp ce conduc, cu un timp mediu de 32 de secunde de fiecare dată.

Concluzia întâlnirii a fost necesitatea instruirii agenților de circulație, care este costisitoare din punct de vedere al timpului și al banilor. Nu mai puțin importantă este colaborarea dintre forțele de poliție ale diferitelor state membre, care deja are loc de ceva vreme.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut