Spre deosebire de transportatorii români, cei polonezi se pare că sunt pregătiți să se doteze cu noile tahografe inteligente V2G2. În Polonia, tahograful V2G2 cu toate dispozitivele, montare și inspecție costă aprox. 880-1.050 euro, în funcție de tipul și marca vehiculului, preț ce include și calibrarea de circa 139 de euro.  La noi, un astfel de tahograf cu toate dispozitivele aferente, montare și inspecție costă între 1.100 euro (fără TVA) şi 2.000 euro.

Situația de la noi este creată de lipsa concurenței de pe piață, așa cum apreciază UNTRR. Polonia dispune de câțiva reprezentanți ai producătorilor de tahografe și zeci de ateliere care instalează și inspectează tahografele. În schimb, în România, deși se poate cumpăra tahograful de oriunde din UE, dacă acesta va fi instalat la un atelier autorizat RAR, atelierul trebuie să trimită dispozitivul la reprezentantul producătorului, care, în schimbul a circa 100 de euro, emite un certificat de conformitate și îl trimite împreună cu dispozitivul la atelier, de multe ori fără măcar să deschidă coletul.

Potrivit IRU, din cele 3–3,5 milioane de vehicule care trebuie retro-echipate până la 31 decembrie 2024, între 55% și 65% nu vor reuși să respecte termenul. Iar în România, din cele 60.000 de vehicule care au nevoie de noul dispozitiv, doar 10.000 au reușit să se doteze până în septembrie.

De aceea, la începutul lui octombrie, IRU a cerut Comisiei Europene să amâne termenul de retro-echipare cu 6 luni. „Aparatele tahograf pentru vehiculele aflate în uz au fost disponibile în piață abia la începutul lui 2024 și acestea cu multe probleme. Astfel că, transportatorii din UE au fost descurajați să se retro-echipeze așteptând un produs mai bun, care va fi gata probabil anul viitor, când semnalul OSNMA, amânat de aproape 2 ani, va fi disponibil. Însă pentru întârzierea Agenției Europene pentru Programul Spațial (EUSPA) va plăti toată industria de transport anul viitor când vor mai investi în antene noi și upgrade la softul actual“, a explicat Radu Dinescu, președintele IRU.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut