
Mărfurile din China au o călătorie tot mai lungă prin Europa, iar întârzierile și costurile pe această relație sunt în creștere. În încercarea de a găsi rute alternative pe această relație, Asociația Transportatorilor Rutieri Internaționali (ZMPD) din Polonia a cerut un tranzit prin Turkmenistan în urmă cu o săptămână, pentru ca membrii săi să lanseze o nouă rută către Kazahstan sau China, prin „ruta de sud”.
Camioanele ar trebui să traverseze Turcia și eventual Iran sau Azerbaidjan, înconjurând sau traversând Marea Caspică. Însă, din cauza restricțiilor pandemice care durează din 2020, Turkmenistanul nu a fost de acord cu acest tranzit până acum. Așa că, o altă soluție poate fi transportul prin Turcia și Georgia, iar apoi către Kazahstan cu feribotul, unde, însă se pune problema neregularității legăturilor cu feribotul.
Traseul este important din cauza paraliziei generale a aprovizionărilor din China în Europa. După ce chinezii au introdus noi „blocări”, transportul containerelor de la Moscova a încetinit cu alte câteva zeci de procente. Și avioanele europene care ar trebui să circule în toată Rusia se confruntă cu interdicția de a zbura deasupra teritoriului acesteia, iar menținerea „Rutei Mătăsii” feroviare ar necesita o cooperare suplimentară cu Rusia și Belarus.