În Monitorul Oficial din 30 iunie 2022, a fost publicată procedura de aplicare a Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat, RO e-Transport, introdus prin OUG nr. 41/2022. De asemenea, tot pe 30 iunie, Guvernul a adoptat modificarea art.18 din OUG nr. 41/2022 prin care prevede amânarea aplicării sancțiunilor pentru contravenții privind utilizarea sistemului e-Transport până la 1 octombrie 2022, urmare a solicitărilor industriei. UNTRR, de altfel, a realizat numeroase intervenții solicitând autorităților române amânarea cu 12 luni a intrării în vigoare a RO e-Transport.

Ordonanţa de Urgenţă pentru modificarea art.18 din OUG 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport, publicată în MO Nr. 657/30.VI.2022, arată: 

     Art. VI. — Articolul 18 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în MO al României, Partea I, nr. 356 din 11 aprilie 2022, se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 18. — Prevederile art. 13 și 14 intră în vigoare la data de 1 octombrie 2022.”

     Art. VII. — Prezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la data de 1 iulie 2022, cu excepția prevederilor art. V, care intră în vigoare la 10 zile de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.

     Art. VIII. — Ordinul prevăzut la art. II alin. (2) se emite în termen de 15 zile de la data publicării în MO al României, Partea I, a prezentei ordonanțe de urgență și se publică în MO al României, Partea I.

Reamintim că sistemul RO e-Transport va monitoriza pe teritoriul național deplasarea bunurilor cu risc fiscal ridicat, respectiv transportul bunurilor reprezentând achiziții și livrări intracomunitare, transportul bunurilor provenite din importuri şi exporturi şi transportul bunurilor între două locații situate pe teritoriul național. „Prin procedura de aplicare recent publicată, Guvernul stabilește că vor fi monitorizate în sistemul RO e-Transport numai vehiculele rutiere de peste 3,5 t, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei”, notează Transport Times.

Declararea datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat în sistemul RO e-transport va fi obligatorie pentru următoarele categorii: beneficiarul achizițiilor intracomunitare, respectiv furnizorul în cazul livrărilor intracomunitare; importatorul/exportatorul, înscriși în declarațiile vamale în cazul operațiunilor de import și export; furnizorul în cazul bunurilor ce fac obiectul unor tranzacții locale; depozitarul în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare în tranzit.

Deși operatorii de transport rutier nu au acces direct la Sistemul RO e-Transport, aceștia trebuie să dețină numărul unic de identificare UIT pe tot timpul transportului, în format fizic sau electronic, împreună cu documentul care însoțește transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat.

Înregistrarea mărfurilor sensibile, cu risc fiscal ridicat – legume, fructe, băuturi alcoolice, produse minerale, îmbrăcăminte, accesorii și încălțăminte – în sistemul național de monitorizare a transportului rutier RO e-Transport, creat de Ministerul Finanțelor în colaborare cu ANAF și Administrația Vămilor Române, este obligatorie de la 1 iulie 2022. Sancțiunile pentru nerespectare vor fi, de la 1 octombrie 2022, extrem de severe: amenzi cuprinse între 5.000 și 100.000 RON și confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate (în situații specifice, de exemplu în cazul nedeclarării bunurilor sau a declarării unei cantități diferite de cea care face obiectul transportului).

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut