Prețurile transportului rutier de marfă în Europa au scăzut în primul trimestru al anului, atât pe piața contractuală, cât și pe cea spot, însă rămân mult mai ridicate decât nivelul pre-pandemic.

Indicele Ti/Upply/IRU al prețurilor transportului rutier în Europa pentru primul trimestru al anului 2023 reflectă încetinirea economică. Dacă ratele spot au început să scadă încă din T4 2022, când ratele contractuale au rezistat, acum cei doi indici urmează aceeași pantă: indicele ratei contractuale a scăzut cu 2,8 puncte trimestrial, înregistrând astfel prima scădere în 6 trimestre, iar indicele ratei spot a pierdut 7,5 puncte trimestrial, după ce scăzuse deja cu 3,4 puncte în T4 2022, comparativ cu T3.

În mod tradiţional, potrivit analizei, primul trimestru al anului corespunde unei perioade liniștite în transportul rutier de marfă, după vacanțele de sfârșit de an. Însă scăderea este izbitoare în acest an prin amploarea sa, în special la nivelul prețurilor spot care au scăzut de 1,5 ori mai rapid decât cele contractuale. „Acest lucru se datorează scăderii cererii în economiile europene, care reduce presiunea imediată exercitată de acest factor de cerere asupra ratelor pieței spot”, subliniază raportul Ti/Upply/IRU. În general, există o contracție în sfera B2C și o stagnare relativă în domeniul B2B: consumul mediu lunar, ajustat sezonier, a scăzut de la an la an cu 6% în Germania, 3,9% în Franța, 2,8% în Italia și 4,3% în Marea Britanie ca urmare a inflației şi, în mod similar, deși creșterea prețurilor la energie și materii prime dă semne de relaxare, fenomenul afectează creșterea producției industriale în anumite economii europene.

Deşi reducerea volumelor de marfă scade tensiunile pe capacitățile de transport rutier, nu există nicio dovadă a unui colaps al prețurilor. Astfel, de la an la an, indicele ratei spot în T1 2023 este în creștere cu 8,9 puncte, iar indicele ratei contractuale cu 10,7 puncte. În acest timp, costurile transportatorilor au crescut constant. Deşi prețurile carburanților au început să scadă destul de brusc (-9% în T1 2023, față de T4 2022), penuria de șoferi exercită o presiune ascendentă asupra salariilor.

Potrivit studiului, în T2 2023 scăderea tarifelor ar trebui să continue. Însă, spre deosebire de transportul maritim de containere, unde tarifele au revenit la nivelul de dinainte de pandemie pe majoritatea axelor după ce au atins vârfurile, prețurile transportului rutier nu ar trebui să revină la niveluri scăzute istoric.

Însă, conform analiștilor TI/Upply/IRU, volumele ar putea începe să se recupereze la sfârșitul anului, ceea ce ar exercita din nou presiune în creștere asupra ratelor.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut