
Oficiul Federal pentru Transport din Elveţia (UFT) raportează că, în prima jumătate a anului, traficul de mărfuri care traversează Alpii a scăzut atât pe şosea, cât și pe calea ferată. Pe de altă parte, traficul pe autostrada rulantă RoLa între Novara și Freiburg (Germania) a crescut cu 12%.
În primele şase luni ale anului, 13,9 milioane de tone de mărfuri au tranzitat Elveţia pe calea ferată, dintr-un total de 19,1 milioane (cu un milion mai puțin decât în 2022, 6%), ducând ponderea căii ferate la 72,7% (-0,9%).
După cum relatează Trasporto Europa, UFT e de părere că declinul se datorează în primul rând evoluțiilor economice din Europa. „Reducerea producției în industria siderurgică, chimică și auto a scăzut cererea de transport în traficul transalpin de marfă.”
Scăderea mai mică a transportului rutier, în comparație cu cel feroviar, este datorată, consideră UFT, atât efectului de echilibrare a traficului intern, cât și fiabilităţii mai reduse a traficului feroviar de tranzit. „Doar jumătate din trenurile de marfă au ajuns la timp la destinație.”
În contrast, după cum raportează Ralpin, compania care gestionează RoLa între Novara și Freiburg, în primele nouă luni au fost efectuate 12.798 de transporturi (+12% faţă de aceeași perioadă din 2022), pe lângă alte 7.738 de transporturi în octombrie. Aceste valori, precizează Ralpin, le depășesc chiar și pe cele pre-pandemice.
Compania mai spune că 70% din trenuri au ajuns la destinație cu mai puțin de 60 de minute întârziere. „În ciuda unei scăderi ușoare față de 2022, din cauza lipsei de personal a furnizorilor de servicii ai Ralpin, acest procent reprezintă încă un nivel bun în transportul transfrontalier de marfă pe coridorul Rin-Alpin Rotterdam-Genova.”