Situația actuală din lanțul de aprovizionare este dominată de un context global puternic influențat de incertitudinile legate de noile tulpini de COVID-19 și măsurile de contracarare a răspândirii acestora, lipsa de componente atât de necesare în producția auto sau de electronice de larg consum. Dacă mai adăugăm şi implicațiile politico-economice ale conflictului ruso-ucrainean, rezultă un supply chain tensionat spre maximum și cu opțiuni de reacție extrem de limitate.

Într-un citat devenit celebru, Dwight D. Eisenhower menționa: „Plan is nothing. Planning is everything”. Fostul președinte american rostea aceste cuvinte în 1957 cu ocazia unei conferințe pe teme de apărare și reflectă filozofia acestuia privind Sistemul de Securitate Națională a Americii în plin Război Rece, într-un context dominat de incertitudine și lipsă de predictibilitate, oarecum similar cu cel de astăzi.

În prezent, un lucru este cert: costurile de operare sunt într-o continuă creștere, iar depozitul nu face nicio excepție aici. A previziona volumele, activitatea și resursele necesare într-un depozit logistic pe termen mediu și lung devine de multe ori sinonim cu a „previziona imprevizibilul”.

Și totuși, activitatea atât de importantă a depozitului trebuie susținută de măsuri care să poată asigura o capacitate de reacție imediată și o adaptabilitate la condițiile actuale de business. Cunoașterea în detaliu a activității și a factorilor care pot influența semnificativ activitatea, reprezintă punctul de plecare pentru organizarea sau reorganizarea ulterioară a acesteia.

Variațiile mari de volume – principala provocare

Planificarea pe termen scurt are un rol extrem de important în organizarea activității depozitului, întrucât oferă o imagine imediată asupra a „ceea ce trebuie să te aștepti pentru ziua de mâine“. Planificarea trebuie să țină cont de cel putin două aspecte: spațiul disponibil și, respectiv, operațiunile sau activitățile derulate.

Pe parte de spațiu, provocările sunt date în special de creșterile substanțiale ale costurilor de operare: chirie (unde e aplicabil) și utilități, respectiv spațiul efectiv necesar depozitării produselor. Disturbările în special din transportul maritim fac extrem de dificilă planificarea nu doar a resurselor necesare operării, cât și a spațiului pentru depozitarea produselor. Sosirea containerelor în loturi crescute și cu întârzieri mult mai mari decât înainte, fac ca spațiul necesar să fie mare parte din timp unul redus, iar în celelate perioade să fie insuficient pentru toate produsele care se primesc. Soluția cea mai la îndemână este suplimentarea spațiului de depozitare, fie prin construirea de depozite noi, fie prin închirierea de spațiu adițional. Această soluție este, însă, cea mai costisitoare și dificil de implementat, deoarece trebuie luate în calcul, pe lângă spațiul efectiv, și partea de infrastructură IT și de securitate şi altele necesare, dar și costurile de operare adiționale.

Externalizarea, o soluție la îndemână

Externalizarea over-stock-ului, fie și pe termen scurt și cu costuri mai mari reprezintă o soluție care oferă o flexibilitate crescută companiilor deținătoare de stocuri. Astfel, se mută grija resurselor și infrastructurii necesare pe umerii furnizorului de servicii logistice care, până la urmă, are acest domeniu de activitate și poate veni cu soluții standard în întâmpinarea clienților.

De cealaltă parte, soluțiile de depozitare pe termen scurt, oferite de 3PL, pot reprezenta o cale bună de a compensa vârfurile de volume cu un efort limitat și fără investiții substanțiale. Eficiența soluției este direct corelată cu rapiditatea în implementarea unui astfel de proiect și cu usurința de a aduce bunurile în depozit, contractul de colaborare în acest caz fiind unul minimalist, în logica unei comenzi de transport, dar cu clauze aplicate operațiunilor de depozit.

Automatizarea e scumpă, dar necesară

Pe parte de operațiuni, creșterea nivelului de automatizare a activităților reprezintă deja de mult timp o direcție strategică în special pentru marii producători, cât și furnizori de servicii logistice, tendința manifestându-se tot mai tare și pe piața locală. Argumentul de rentabilitate a investiției, versus costurile curente, în special cele legate de resursa umană, are o importanță din ce în ce mai redusă, mai ales în conditiile unei disponibilități tot mai scăzute a resursei umane specializate. Condițiile tot mai fluctuante şi imprevizibile de business ne fac să inovăm mai mult decât înainte și să ne îndreptăm tot mai tare spre a investi în soluții de automatizare în depozit, lucru care nu poate fi decât îmbucurător pentru orice logistician.

                       

 Exemple de platforme de management al activităţilor din depozit

Optimizările ce țin în special de sistemul de management al depozitului (WMS) și creșterea integrării între sisteme (EDI), alături de investițiile în automatizarea sau semi-automatizarea unor echipamente (de la un simplu paletizor sau un order picker), reprezintă câștiguri imediate care pot fi aduse operațiunii, fără un efort substanțial. Desigur, odată cu creșterea complexității unei soluții de automatizare sau robotizare, vor crește proporțional și costurile.

Investițiile în retenția de personal rămân esențiale

Soluția cea mai la îndemână rămâne investiția în oameni și retenția și fidelizarea performerilor. Odată cu schimbările în modul de lucru din ultimii ani, s-a pierdut din cultura de companie și din relațiile dintre colegi. Fenomenul denumit, în mod sugestiv, „marea demisie“ continuă să afecteze din ce în ce mai tare și activitatea din depozit. În mod tradițional, costurile cu personalul reprezintă undeva între 25 și 40% din veniturile brute ale unei operațiuni, adică mai mult decât orice altă categorie individuală de cost. Cu o evoluție ascendentă a nivelului salarizării și a costurilor asociate cu procesul de angajare și instruire, procentul este așteptat să crească în continuare.

Flexibilitatea în programul de muncă reprezintă un aspect tot mai solicitat de angajați, de care trebuie ținut cont și în activitatea din depozit. În acest sens, este extrem de important a avea o înțelegere clară a conceptelor de performanță în muncă, eficiență și productivitate, pentru a putea previziona în mod acurat necesarul de personal într-un moment sau altul. În egală măsură, este la fel de important ca managerii să aibă abilitatea să ajusteze „din scurt“ programul dacă necesarul se modifică, pentru a evita ore suplimentare care nu sunt necesare în operațiune sau pentru a acoperi eficient volumul pe schimb.

Model de raport de timpi/activitate

Digitalizarea are un rol important și în planificarea resurselor, platformele de management a activității personalului din depozit oferind un real ajutor într-o planificare corectă, în alocarea activităților potrivite și individualizarea acestora, respectiv în bonusarea corectă a echipei.

Imprevizibilul în operațiunile logistice vine întotdeauna cu provocări și, de cele mai multe ori, cu costuri ridicate, iar previzionarea imprevizibilului reprezintă cunoașterea în detaliu a ce se întâmplă într-o operațiune și planificarea eficientă a activității!

Flaviu Maxim, Consultant Logistică

 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare