Dacă înainte de 2020 industria din România se confrunta cu o lipsă de personal care genera permanent costuri cu găsirea, dar și instruirea a unor oameni noi, pandemia a adus acum noi provocări: lipsa de predictibilitate și necesitatea de a adapta personalul la nevoile curente care fluctuează foarte mult pe termen scurt. Iar de aici rezultă o creștere importantă a costurilor cu personalul în întreaga industrie.

Pe de altă parte, situația din industria auto s-a reflectat și în fluctuația de personal din întregul lanț de aprovizionare. Nu de puține ori, companiile din acest domeniu au fost nevoite să apeleze la șomajul tehnic pentru o parte din oameni, însă nu toți cei supuşi unei astfel de hotărâri au fost de acord cu această măsură, preferând să caute noi oportunităţi în alte companii sau domenii.

Costurile cu personalul angajat într-un depozit reprezintă aproximativ o treime din totalul costurilor întâmpinate în orice operațiune logistică, procentul variind în funcție de tipul operațiunii. PERSEX sau „Personnel Expenses“ devine o categorie tot mai importantă în structura de Profit & Loss (P&L) pe fondul unor factori majori care antrenează o accelerare a creșterii acestor costuri:
– climatul macro-economic actual caracterizat de o creștere accentuată a inflației și a costului „coșului zilnic“
– instabilitatea generată de criza semiconductorilor din industria auto care, pe lângă un efect direct asupra producției și a furnizorilor din domeniu, antrenează și o dinamică aparte în rândul angajaților, în special a categoriei „blue collar“

– disturbările existente în lanțul de aprovizionare
– accelerarea comerțului online în detrimentul celui tradițional

Acești factori de nivel macro, precum și efectele legislative care influențează salariul minim, respectiv mediu, pe piață, au o influență directă asupra evoluției costurilor cu personalul în cadrul unei operațiuni logistice. 

Salariul mediu net pe economie în intervalul 2019-2021 (aug):

  • 2019: 3,099 RON
  • 2020: 3,307 RON (+7%)
  • 2021: 3,492 RON (+6%)

Sursa: www.insse.ro

Soluții de compensare

Contrabalansarea acestui efect accentuat față de ceea ce înseamnă evoluția normală a acestei categorii de cost este necesar a fi făcută pe mai multe planuri.

Soluția comercială este reprezentată de indexarea tarifelor sau a prețurilor produselor, dacă discutăm de un process internalizat, prin indicatori care influențează direct salariul. Indicele prețurilor de consum sau modificări ale salariului minim (doar două exemple) ar trebui să reprezinte puncte de pornire în acest sens între parteneri, fie că vorbim despre o relație 3PL-> client sau departament logistic -> companie, în cazul unui proces ne-externalizat. Acest tip de indexare este un lucru normal și explicabil într-un parteneriat, de care trebuie să se țină cont încă de la procesul de bugetare. De multe ori, acesta reprezintă un topic sensibil, întrucât beneficiarul așteaptă de la furnizorul serviciilor logistice optimizări constante care să compenseze și creșterea costurilor cu personalul. Legătura dintre aceste două categorii este extrem de strânsă și, în special într-un proces logistic externalizat, marjele de profit rareori depăşesc două cifre, de unde și o capacitate redusă a 3PL-ului de a absorbi complet aceste creșteri accelerate versus un proces normal. Beneficiile secundare aduse operațiunii sunt tocmai cele rezultate de o retenție crescută de personal care va putea pune și în viitor în practică optimizările pe care trebuie să le facă.

O direcție exploatată din ce în ce mai mult o reprezintă investiția în soluții inovative de automatizare/robotizare în depozit. Semi-automatizarea sau automatizarea unor procese de depozit aduce deja un beneficiu crescut în operațiuni, nu doar în materie de recuperare investiție, cât și raportat la disponibilitatea forței de muncă.

Direcția principală pe care e necesar a se concentra orice operațiune o reprezintă partea de îmbunătățire operațională. Conceptul de „Continuous Improvement“ trebuie să facă parte din ADN-ul fiecărui depozit logistic cu focus clar pe creșterea de productivitate, siguranță și eficientizarea proceselor. În primă fază, este important să se colecteze aceste date în mod constant şi fără un efort substanţial, pentru ca ulterior interpretării să se analizeze şi să se optimizeze procesul în sine, layout-ul, consumabilele folosite ş.a.m.d.

Motivarea asociaților este direct corelată cu implicarea lor în tot acest proces și trebuie să reprezinte baza oricărei scheme de bonusare de performanță. În caz contrar, efectul este exact opus, de creare de bariere între liderii de echipe și cei care efectiv pregătesc comenzile, descarcă sau încarcă marfa sau mută paletii în depozit. O echipă performantă reprezintă cheia unei operațiuni logistice de succes!

De multe ori, implicarea picker-ului într-o analiză a procesului de picking va aduce mai multe beneficii decât o analiză făcută în baza unor indicatori pur teoretici. Prin implicarea oamenilor care efectuează procesul în analiza sa și includerea ideilor benefice în optimizarea acestuia se obţine nu doar efectul scontat de optimizare, ci și o creștere a motivației acelei persoane, prin contribuția adusă.

Corelarea performanței cu o schemă de bonus simplă, clară și ușor de urmărit aduce beneficii substanțiale atât în motivarea financiară a angajaților care vor să performeze, cât și în cadrul operațiunii, prin creșterea de productivitate și corelarea efectivă a PERSEX-ului cu această creștere.

O motivare crescută a unui angajat va duce la o performanță mai bună a acestuia și la o rată mai mare de retenție pentru companie!

Flaviu Maxim, Consultant Logistică

 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut