După Germania şi Austria, e rândul Danemarcei să introducă noi taxe de drum, care însă vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2025. Astfel, Danemarca este cea de-a treia țară care publică o nouă listă de tarife de taxare rutieră, în funcție de nivelul emisiilor de CO2. În plus, taxa va depinde şi de tonaj.
După cum relatează 40ton.net, până acum, în Danemarca, se folosea Eurovigneta. Însă UE a impus eliminarea completă a vignetelor, considerând că taxele independente de kilometraj sunt un sistem inechitabil. De aceea, danezii pregătesc un sistem electronic care va înlocui vigneta.
Danezii vor introduce taxe în funcţie de nivelul emisiilor de CO2, adică de nivelul consumului de combustibil. În mod similar cu Germania și Austria, s-au stabilit cinci clase: mașini electrice (Clasa 5), hibrizi avansaţi (Clasa 4), motoare diesel foarte economice (Clasa 3 și 2), precum și motoare diesel cu consum mai mare de combustibil sau vehicule înmatriculate pentru prima dată înainte de 1 iulie 2019 (Clasa 1). În plus, taxa daneză va depinde de tonaj, împărțit în trei grupe: de la 12 la 17,9 tone, de la 18 la 32 de tone și peste 32 de tone.
Publicaţia 40ton.net a dat câteva exemple de calcul pentru un ansamblu de peste 32 de tone. Un vehicul diesel din clasa 1, va plăti 18 eurocenți/km, un vehicul cu un motor diesel foarte economic, aparținând clasei 3, va plăti 15 eurocenți/km, iar în cazul unui camion electric din clasa 5, taxa va fi de 2,7 eurocenți/km.
Nivelul consumului mediu de combustibil este calculat pe baza sistemului VECTO, analizând eficiența motorului, dar și elemente precum lățimea anvelopelor și chiar înălțimea cabinei.