
Deşi circa 9.000 de permise de conducere profesionale sunt eliberate în fiecare lună în Polonia, industria transporturilor se plânge de lipsa de solicitanți pentru locurile de muncă de şofer, potrivit logistyka.rp.pl.
În primele trei trimestre ale anului, GITD a eliberat aproximativ 80.600 de permise de conducere profesionale, ceea ce reprezintă o medie de 8.950 de documente pe lună (2022: 8.883 de permise/lună). La sfârșitul lui septembrie 2023, creșterea numărului permiselor era de 5,9% față de sfârșitul lui 2022. Cu un an mai devreme, ratele de creștere au depășit 21%. După cum relatează Logist.Today, încetinirea creșterii reflectă scăderea cererii pentru noi șoferi, precum și dificultățile tot mai mari în recrutarea forței de muncă.
Companiile mari precum Sachs Trans și Trans Polonia au propriile școli de șoferi și formează aproximativ 100 de oameni pe an, departe însă de transportatorul Girteka, din Lituania, care a deschis o școală în Kazahstan care pregăteşte 400 de şoferi în fiecare lună, care lucrează apoi în țările UE.
Biroul de Transport Internațional constată că interesul pentru șoferii din Rusia, Moldova și Ucraina a scăzut considerabil. Din ce în ce mai mult, antreprenorii care operează în Polonia angajează șoferi din Filipine, India, Uzbekistan, Zimbabwe, Turcia, Kazahstan, Kârgâzstan, Azerbaidjan, Tadjikistan.
IRU avertizează că deficitul de șoferi va deveni și mai acut în următoarele decenii. Ponderea șoferilor tineri (sub 25 de ani) este de 7%, iar șoferii peste 55 de ani – 34%.
Lucrurile nu stau bine nici în transportul de persoane, unde sunt 105.000 de posturi vacante (10% din total). Vârsta medie a unui șofer de autobuz în Europa este de 50 de ani şi doar 3% au sub 25 de ani, astfel încât deficitul de forță de muncă se va dubla în cinci ani. În următorii 5 ani, 1,2 milioane de șoferi de autobuz se vor pensiona.