În ciuda legislației UE, menită să protejeze drepturile lucrătorilor și să asigure o concurență loială în UE, șoferii din afara UE se trezesc prinși într-un ciclu de exploatare, spune serviciul de presă al Federației Europene a Muncitorilor din Transporturi (ETF).

Deşi se vorbește despre o lipsă de șoferi profesioniști, un studiu recent al ETF a arătat că nu există lipsă de forță de muncă în sensul strict al cuvântului: cererea de forță de muncă nu depășește oferta de personal calificat. Mai degrabă, condițiile precare de muncă împiedică lucrătorii calificați să ocupe locurile de muncă disponibile. Un număr mare de posturi vacante apar din cauza condițiilor de muncă neatractive și nu din cauza unei penurii reale de forță de muncă calificată.

Pentru a rezolva problema personalului, angajatorii apelează din ce în ce mai mult la şoferi din ţări terțe. De exemplu, în Lituania, se estimează că 65% dintre șoferii de camioane și autobuze provin din țări terțe, cu certificate eliberate de țări precum Polonia sau Lituania.

Abuzurile care îi privesc pe şoferii țărilor terțe se referă în principal la afișarea de locuri de muncă, frauda la asigurările sociale, companiile de tip cutie poștală și munca nedeclarată. Ei sunt deosebit de vulnerabili în comparație cu lucrătorii din UE, în special din cauza dependenței lor de angajator în materie de reînnoire a permiselor de muncă și de ședere, precum și a barierei lingvistice. Iar subcontractarea exacerbează și mai mult problema. „Respectarea legislației actuale este o problemă serioasă atât pentru șoferii din țări terțe, cât și pentru cei din UE. Regulile instituite pentru protejarea șoferilor nu sunt respectate: în timpul unei săptămâni de inspecție din februarie 2023, efectuată în Olanda, România, Malta, Danemarca, Belgia, Croația și Austria, din 436 de vehicule inspectate au fost constatate 269 de încălcări. De la intrarea în vigoare a Pachetului de Mobilitate, există o lipsă gravă de aplicare a noilor reguli în Europa. Încălcările timpilor de conducere și de odihnă continuă. În timpul inspecției ELA din 2022 din Zeebrugge, s-a constatat că 101 din 153 de șoferi testați nu au respectat perioada de repaus săptămânal. Este o rată extrem de ridicată și inacceptabilă de încălcări pe inspecție”, declară ETF.

După cum relatează Logist.Today, măsurile luate de factorii de decizie ca răspuns la deficitul de șoferi sunt contraproductive. Ele includ flexibilitate în regulile de conducere și odihnă, scăderea vârstei minime pentru conducerea camioanelor și autobuzelor și promovarea unui transport rutier mai ieftin în comparație cu alte moduri de transport. ETF consideră că este necesară o reevaluare urgentă a abordării instituționale privind prioritizarea condițiilor de muncă și a protecției șoferilor.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut