Raportul Institutului Polonez de Transport Rutier (PITD) intitulat „Câștiguri ale șoferilor profesioniști în Polonia 2023” arată că veniturile șoferilor profesioniști din Polonia variază și depind de mulți factori, dintre care cei mai importanți sunt tipul vehiculului condus, rutele parcurse, experienţa profesională şi sistemul de lucru. În 2023, remunerația medie a unui șofer profesionist de camion sau combinat a fost de 7.824 PLN net (1.784 euro), ceea ce reprezintă o creștere cu aproximativ 2% față de anul precedent. În cazul șoferilor de autobuz, media este de 5.633 PLN (1.284 euro).
După cum observă Truck Focus, interesant este că șoferii sub 25 de ani și cei cu vârsta între 31 și 40 de ani câștigă cel mai mult (8.500 PLN net – 1.938 EUR). Cu toate acestea, când vine vorba de experiență profesională, media a fost obținută de șoferii cu experiență de 1-2 ani și 6-10 ani. Şoferii care lucrau în industrie sub un an au câștigat cel mai puțin (7.000 PLN net – 1.595 EUR).
În ceea ce privește sistemul de muncă, șoferii care lucrează de luni până vineri au câștigat cel mai puțin, iar cei angajați în sistemul 4 cu 1 au câștigat cel mai mult (mediana 9.250 PLN net – 2.109 EUR). Situația este similară și în cazul tipului de rute efectuate: pe ruta internațională mediana a fost de 9.450 PLN net (2.155 EUR), iar pe ruta internă doar 6.000 PLN net (1.368 EUR).
Industria suferă de ani de zile din cauza lipsei de personal, așa că angajatorii încearcă să atragă angajați și prin beneficii. 46% dintre șoferi beneficiază de asigurare suplimentară, iar 42% dintre ei își pot folosi telefonul companiei în scopuri private. 37% dintre respondenți au primit vouchere pentru ocazii speciale, iar 30% au primit și subvenții pentru deplasarea la serviciu. Circa 29% folosesc ajutoarele sociale de la angajator, iar fiecare al patrulea primește carduri sportive și cofinanțare pentru cursuri și antrenamente.
Raportul PITD oferă, de asemenea, informații despre beneficiile așteptate de șoferi. Aproape o treime (32%) se așteaptă la subvenții pentru navetă, 28% asigurări suplimentare și 26% tichete ocazionale. 21% dintre respondenți acordă atenție beneficiilor sociale, iar 19% cofinanțării cursurilor și formării. 19% dintre respondenți sunt interesați de cardurile sportive și doar 9% îşi doresc să folosească telefonul de afaceri în scopuri private.
Raportul arată că până la 81% dintre șoferii profesioniști polonezi îşi iubesc meseria. Majoritatea (29%) apreciază oportunitatea de a explora locuri noi, iar pentru 22%, salariul mare este motivant. 15% dintre respondenți se bucură că jobul îi ajută să cunoască oameni noi, iar 14% dintre șoferii profesioniști polonezi apreciază programul de lucru flexibil.
Cel mai mare număr (19%) de șoferi au indicat stresul drept cea mai mare problemă a profesiei lor, 17% s-au plâns de separările îndelungate de familii, iar 16% de condițiile sanitare precare.
Studiul a implicat 800 de de șoferi profesioniști, din care 90% erau șoferi de camioane, iar restul șoferi de autobuze, autocare și alte vehicule specializate. La studiul PITD au participat și 200 de companii.