Potrivit studiului European Survey Megatrucks, realizat de compania franceză de cercetare Harris Interactive, pe 8.000 de persoane din 9 țări (FR, DE, BE, AT, IT, PL, HU, ES și RO), majoritatea cetățenilor din UE – 51% – nu își doresc pe şosele așa-numitele gigaliner, adică vehicule care cântăresc 44 t sau mai mult și au o lungime de 30 m. Punctual, acesta este și cazul Austriei, unde sondajul a cuprins 980 de persoane. Dintre acestea, 65% resping folosirea camioanelor mai mari și a gigalinerelor pe şoselele austriece. 

UE ia în considerare în prezent un amendament la „Directiva Greutăți și Dimensiuni” pentru a permite utilizarea camioanelor mai mari și mai lungi pe toate drumurile europene. Argumentul susține că vehiculele mai mari și gigalinerele ar trebui să transporte mai multe mărfuri per vehicul și astfel să asigure mai puțin trafic pe drumuri. Cu toate acestea, studiile arată că situaţia ar fi invers. Capacitățile de încărcare mai mari ar reduce prețurile pentru transportul rutier, ceea ce ar duce la o trecere înapoi de la calea ferată pe rutier și, în cele din urmă, ar genera și mai mult trafic. În plus, camioanele mai mari au un impact negativ masiv asupra siguranței, infrastructurii rutiere și asupra zgomotului și emisiilor poluante.

Potrivit Logistik Express, respondenții nu cunoșteau la momentul sondajului că aceste mega camioane prezintă o varietate de probleme de siguranță și un risc semnificativ pentru infrastructura existentă. După ce au primit informații despre caracteristicile acestor vehicule, majoritatea respondenţilor au considerat utilizarea gigaliner ca fiind negativă. Marea majoritate este în favoarea promovării transportului combinat rutier și feroviar pentru a reduce aglomerația rutieră și a asigura standarde de siguranță mai ridicate.

Peste 80% dintre austriecii chestionați se tem că vehiculele mai grele vor avea un impact uriaș asupra stării infrastructurii și vor necesita investiții mari, în timp ce se tem și de un trafic mai periculos, cu riscuri mai mari pentru alți utilizatori ai drumului. 57% se așteaptă la mai mult trafic, deoarece transportul cu camioane devine mai ieftin. Aproximativ 70% sunt convinși că introducerea gigaliner va avea un impact negativ asupra climei şi confortului locuitorilor (zgomot, ambuteiaje etc.).

La mijlocul lunii iunie, Consiliul Miniștrilor Transporturilor din UE dorește să ia o decizie finală cu privire la o nouă directivă pentru noi lungimi și greutăți maxime ale camioanelor în traficul rutier european.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut