80% dintre șoferii de autobuz și autocar ar lua în considerare să părăsească profesia dacă Uniunea Europeană aduce modificări majore la regulile privind timpul de conducere și de odihnă, potrivit unui sondaj efectuat de Federația Europeană a Muncitorilor din Transporturi (ETF) pe 1.300 de șoferi.
O consultare publică privind modificările luate în considerare pentru revizuirea regulilor din „transportul ocazional de pasageri” de către Comisia Europeană a inclus mai multe opțiuni, inclusiv permiterea a 12 zile consecutive de condus fără zi liberă și pauze de 45 de minute împărțite în 15 minute sau mai puțin.
Răspunzând la posibilitatea de a conduce 12 zile consecutive, 80% dintre șoferi au indicat că ar fi dificil sau aproape imposibil să se garanteze siguranța pasagerilor. În plus, 83% dintre șoferi au răspuns că acest lucru s-ar adăuga la oboseală și stresul legat de muncă, în timp ce 74% au confirmat că ar avea impact asupra sănătății.
Un studiu ETF privind oboseala șoferilor realizat în 2021 a arătat că 66% dintre șoferii de autobuz și autocar au fost nevoiți să conducă în mod regulat obosiți, evidențiind condițiile proaste cu care se confruntă șoferii din industrie.
ETF susține că regulile actuale privind timpul de conducere și odihnă au potențialul de a garanta un mediu de lucru decent în transportul rutier de pasageri și nu există niciun motiv pentru a revizui regulile. ETF a îndemnat Comisia Europeană să-și reconsidere propunerea, acordând prioritate siguranței pasagerilor și șoferilor deopotrivă.
Răspunzând sondajului ETF de pe Twitter, Kristian Schmidt, coordonatorul european pentru Siguranța rutieră și directorul Transportului terestru, a declarat că noile propuneri nu vor presupune „mai puțină odihnă”.