Europa suferă de o lipsă de muncitori calificați în toate domeniile, dar mai ales în logistică, unde lipsa de şoferi pare chiar dramatică. Printr-un sondaj, publicaţia Loginfo24 a încercat să afle care este motivul acestor lipsuri, dar mai exact dacă vina aparţine mediului politic sau mediului intern, din industrie. Din cei 174 de participanţi la sondaj – toți specialiști și manageri din domeniul logisticii – 59% consideră că lipsa de muncitori calificați are cauze interne, „de casă”. 

Lipsa de muncitori calificați este o expresie la modă care devine din ce în ce mai răspândită în special în logistică. Cea mai mare îngrijorare se referă la ocuparea posturilor vacante pentru șoferi, care-i face pe transportatorii de marfă să parcheze vehiculele în curte și să respingă comenzile.

Deşi nu pare chiar atât de dramatic, e dificilă şi ocuparea posturilor din celelalte divizii de logistică, în special din depozit. În acest domeniu, furnizorii de servicii logistice, lanţurile de retail sau companiile industriale se luptă pentru personal. De asemenea, şi creșterea bruscă a comerțului online a sporit cererea de angajați în acest domeniu şi, în plus, există o lipsă de muncitori calificați în sectorul comercial sau în alte domenii ale logisticii și transporturilor.

Potrivit sondajului realizat de Loginfo24 pe LinkedIn, la care au participat 174 de specialiști și manageri din domeniul logisticii din Germania, Austria și Elveția, 59% (102 voturi) dintre participanți au văzut că problemele sunt interne. Apoi, cel puțin 18% (31 de voturi) au văzut problema în politică, 13% în educația insuficientă (23 de voturi), iar 10% (18 voturi) au văzut circumstanțele demografice drept cauză.

În privința deficitului de muncitori calificați, politica poate influența mediul în educație și afaceri, încurajând şi accesul persoanelor din străinătate. De asemenea, se poate asigura un cadru financiar și condiții legale corecte, însă politica nu poate interveni decât într-o măsură limitată când vine vorba de demografie. Faptul că mulți angajați mai în vârstă se vor pensiona în următorii ani și mult mai puțini nou-veniți pe piața muncii nu poate fi influențat decât într-o măsură limitată, în special pe termen scurt.

Ca urmare, companiile trebuie să lucreze la propria imagine şi la percepţia în piaţă ca angajator sau ca o companie de formare şi să investească în evenimente cu impact major. Unele companii sunt active și pe rețelele de socializare și arată scene din viața de zi cu zi din interior. În special, Instagram, Tik Tok și Snapchat, unde mulți tineri se întâlnesc, ar trebui luate în considerare alături de LinkedIn, XING și Facebook. De asemenea, asociațiile din industrie sunt foarte active și depun mult efort pentru a face industria cunoscută și populară.

H.Essers, un exemplu de bună practică în Belgia

Un bun exemplu de abordare a penuriei de muncitori calificați vine din Belgia, potrivit Loginfo24. Acolo, furnizorul de servicii logistice H. Essers a lansat campania „O soluție pentru toată lumea”, iar toți cei care aplică au o șansă. „Vrem să le oferim tuturor șansa de a lucra”, explică Gert Bervoets, CEO H.Essers. „De aceea facem mai mult decât să scriem anunțuri de angajare”. Mai exact, logisticianul investește în formarea și dezvoltarea oamenilor. Cu Academia H.Essers, compania are propriul centru de formare cu o gamă largă de oferte: de la obținerea permisului de conducere și cursuri de limbi străine pentru migranți, până la un parcurs de dezvoltare personală a talentelor care pregătește angajații pentru următorul pas în carieră. În cooperare cu instituțiile și administrațiile sociale, incluziunea trebuie garantată şi persoanelor cu dizabilități, pentru a-și folosi talentele în locuri de muncă remunerate.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut