Decretul Regal aprobat în urmă cu două zile de guvernul spaniol, care prevede un pachet de sprijin iniţial de 174 de milioane de euro pentru transformarea flotelor de transport de mărfuri și pasageri, lasă deoparte posibilitatea achiziționării de camioane pe gaz, subvenționând doar camioanele electrice sau pe hidrogen. Ajutorul, care se adresează firmelor și persoanelor care desfășoară activități independente, va fi utilizat pentru achiziționarea/transformarea de vehicule care nici măcar nu există încă pe piață, precum și pentru casarea vehiculelor, în vreme ce, în mod surprinzător, retragerea celor mai vechi şi poluante nu este favorizată.

Decretul Regal prin care se aprobă ajutorul pentru transformarea flotelor de transport rutier de călători și mărfuri, introducând vehicule cu tehnologii alternative de propulsie, pentru favorizarea decarbonizării și reducerea emisiilor, a provocat o surpriză sectorului transportului rutier. Granturile aprobate, care au o alocare inițială de 174 de milioane de euro, extensibilă la un total de 400 de milioane în următorii ani, vor fi gestionate de către Comunitățile Autonome prin apeluri proprii, urmând a fi utilizate pentru finanțarea diferitelor acțiuni eligibile ale companiilor și independenţilor (casarea autovehiculelor, achiziționarea de vehicule alimentate cu energii alternative și modernizarea/transformarea motoarelor diesel actuale), dar și achiziția de semiremorci pentru transport intermodal.

Cu toate că obiectivul urmărit este reducerea emisiilor din sectorul transportului rutier prin vehicule noi alimentate cu energii alternative cu emisii reduse de carbon, ajutorul guvernamental exclude nu doar achiziționarea de camioane diesel de ultimă generație, ci chiar și pe cele alimentate cu gaze naturale (LNG sau CNG), spre deosebire de alte țări europene, în timp ce, pe de altă parte, achiziția de autobuze alimentate cu gaz este finanțată.

Ajutorul stabilit prin Decretul Regal prevede pentru fiecare linie de acțiune o sumă fixă stabilită în funcție de diferite aspecte precum tipul de beneficiar, categoria și tipul vehiculului și nivelul emisiilor. Astfel, linia de ajutor pentru casare se aplică tuturor vehiculelor aflate în circulație şi înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2019, cu condiția să aibă autorizație de transport cel puțin în ultimii doi ani. În mod surprinzător, nu se mai acordă ajutor celor mai poluante vehicule, cele care ar trebui să fie obiectul preferat de retragere de pe piață.

În ceea ce privește linia de achiziție de vehicule noi, mai puțin poluante, cuantumul ajutorului se stabilește în funcție de categoria vehiculului, tehnologie de motorizare și tip de beneficiar, acordând ajutor chiar şi pentru vehicule care în prezent nu există pe piață, cum ar fi camioanele alimentate cu hidrogen.

 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut