CNMC (Comisia Națională a Concurenței din Spania) a sancționat 12 companii cu un total de 61,28 milioane de euro pentru constituirea unui cartel în scopul modificării ofertelor pentru serviciile de întreținere și exploatare a drumurilor organizate de Ministerul Dezvoltării din 2014 până în 2018, potrivit unui comunicat de presă. Aceasta este o încălcare foarte gravă a Art.1 din  Legea 15/2007 privind apărarea concurenței și 101 din Tratatul privind funcționarea UE. Reprezentanții companiilor se întâlneau periodic „la o cafea“, unde stabileau ofertele care trebuiau prezentate Ministerului Lucrărilor Publice pentru serviciile de întreținere a drumurilor.

Cartelul a grupat diferitele oferte în grupuri pentru care s-au convenit criterii comune pentru prezentarea ofertelor economice. Cartelul a atribuit un „sac” de puncte pentru fiecare grup de licitații care au fost consumate de companii în funcție de nivelul reducerilor de la bugetul de contractare. Cu cât pierderile pe care le prezentau în ofertele lor economice respective erau mai mari, cu atât se cheltuiau mai multe puncte, aplicând o formulă special concepută de cartel pentru fiecare grup de contracte.

În acest fel, numărul contractelor în care companiile au prezentat reduceri mari în fiecare grup de oferte a fost limitat, deoarece numărul de puncte nu a fost niciodată suficient pentru a încerca să câștige toate contractele din fiecare grup.

Acest sistem a încurajat fiecare companie din cartel să își concentreze posibilitățile de atribuire într-un număr limitat de oferte, prezentându-se în ofertele rămase cu posibilități de atribuire reduse sau deloc.

De asemenea, companiile au convenit asupra pragului de reducere pentru aceste oferte de acoperire și s-au angajat să depună oferte în fiecare grup. În acest fel, a fost posibil să se modifice pragul de anomalie (calculat pe baza ofertelor depuse în fiecare grup) și astfel excluse din procesul de contractare companiile competitive din afara cartelului.

Sistemul sofisticat proiectat de companii a fost adaptat la modificările succesive ale specificațiilor contractuale introduse de administrație. Mecanica utilizată de cartel a fost deosebit de complexă, ceea ce face mai ușoară monitorizarea conformității, în timp ce detectarea acestora este extrem de dificilă.

CNMC a reușit să demonstreze că acest cartel a funcționat din februarie 2014 până în decembrie 2018, deși au fost detectate conversații şi din 2009. Companiile participante au primit 71 de oferte dintr-un total de 101 care au fost emise de Ministerul Dezvoltării în legătură cu furnizarea de servicii de conservare și exploatare a rețelei de autostrăzi de stat.

Valoarea totală a „premiilor“ acordate companiilor de cartel a depășit 530 milioane de euro, ceea ce reprezintă 63% din suma totală acordată de minister pentru serviciile de conservare a Rețelei de autostrăzi de stat, ceea ce oferă o idee despre impactul și întinderea acestui cartel.

În octombrie 2017, CNMC a primit informații anonime de avertizare cu privire la posibila existență a unui cartel care a afectat piața pentru furnizarea de servicii de întreținere și exploatare a drumurilor. În urma inspecțiilor efectuate la diferite sedii ale companiilor care făceau parte din cartel în 2018, în iulie 2019 a fost inițiată o procedură de sancționare împotriva a 13 companii, iar în decembrie 2020 Ferrovial Servicios a fost inclusă în aceeași procedură de sancționare, dar nu a fost sancționată definitiv.

Complexitatea și nocivitatea deosebită a cartelului pentru interesul general au fost considerate de CNMC ca un factor agravant la stabilirea cuantumului amenzilor. Ca o consecință a încălcării cartelului, CNMC a impus amenzi de la 2,3 la 11,7 milioane de euro.

Compania Aceinsa a beneficiat de o reducere de 50% a amenzii totale impuse prin furnizarea de probe care au permis CNMC să detecteze și să dovedească existența cartelului. Prin urmare, amenda aplicată lui Aceinsa a fost de 1.605.648 de euro. În plus, Aceinsa nu a fost inclusă în interzicerea contractelor cu administrațiile publice.

CNMC îndeamnă Direcția Concurență să monitorizeze respectarea deplină a acestei rezoluții și să analizeze posibila responsabilitate a managerilor implicați în încălcarea declarată în rezoluție. De asemenea, se reamintește că împotriva acesteia poate fi formulată o contestație contencios-administrativă la Înalta Curte Națională, în termen de două luni de la notificare.

Companiile sancționate sunt: Acciona Mantenimiento de Infraestructuras și societatea-mamă Acciona, Aceinsa Movilidad, Alvac, API Movilidad și societatea-mamă ACS, Artistas de Construcción y Servicios, Audeca și societatea-mamă Elecnor, Sociedad Anónima de Obras y Servicios Copasa, Elsamex, Elsan și compania-mamă Obrascón Huarte Laín, Ferroser Infraestructras, Innovia Coptalia și Copcisa Corp., Mantenimiento de Infraestructuras și societatea-mamă Fomento de Construcciones y Contratas, Sacyr Conservación și societatea-mamă Sacyr.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut