Potrivit Observatorului costurilor, prețurilor și activității transportului rutier de marfă, în ultimul trimestru din 2022 s-a înregistrat o scădere uşoară a costurilor de exploatare la motorină, o creștere a prețurilor primite de transportatori și o nouă reducere a activității care se adaugă celor din trimestrele precedente.

Ministerul Transporturilor din Spania a prezentat rezultatele Observatorului costurilor, prețurilor și activității transportului rutier de marfă din T4 2022, cu ocazia întâlnirii trimestriale, pentru analiză, dintre reprezentanții Administrației, asociațiile de transportatori și companiile de transport de marfă, scrie Fenadismer.

Până în decembrie 2022, s-a înregistrat o scădere a costurilor de exploatare, în special cu motorina (-12,3% în T4), deși în variația interanuală acestea au crescut cu 21,6%. Dimpotrivă, o creștere semnificativă a avut loc în finanțare (+14,7%) și taxe de drum (13,5%). Astfel, costul unitar pe kilometru parcurs pentru un vehicul de marfă generală articulat s-a stabilit la 1,31 euro/km pe gol și 1,51 euro/km încărcat, producând o scădere medie a costurilor în acest trimestru față de același trimestru al anului trecut de 4,6%, de la 5,1% în cazul vehiculului articulat frigorific și de 1,9% în cazul autoutilitarelor.

În trimestrul menționat, combustibilul a pierdut mai mult din pondere, reprezentând 34,5% din totalul costurilor de exploatare a unui vehicul, deși continuă să depășească cheltuielile de personal și subzistență, care reprezintă 30,2% din total. Astfel, costul anual de exploatare a unui vehicul de marfă generală este în prezent de 157.277 de euro.

În ceea ce privește prețurile primite de companiile de transport, în T4 2022, s-a înregistrat o creștere de 16,2%. Astfel, se remarcă creșterea în transporturile între 0 și 50 km (+17,6%), în cele între 100 și 200 km (21,8%)  și pe distanțe mai mari de 300 km (15,6%).

În ceea ce privește activitatea desfășurată, pe baza sondajului efectuat săptămânal de Ministerul Transporturilor la 1.000 de transportatori din toate sectoarele și specialitățile, s-a constatat o reducere a activității companiilor de transport de 2,8% în tone-km produși în T4 2022, în raport cu aceeași perioadă a lui 2021, cu date pozitive doar în transportul internațional (+1,5%), şi negative în transportul național pe distanțe scurte (-2,1%) și în transportul național pe distanță lungă (-6%). În tone transportate, s-a înregistrat o scădere de 2%.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut