Când prețurile la carburanți rămân la un nivel foarte ridicat, iar tarifele pentru transport nu cresc, discuțiile despre sistemul de aplicare a unui tarif minim revin în prim plan. Însă, dacă ne uităm la ce s-a întâmplat într-o țară precum Brazilia, care a introdus un astfel de sistem de patru ani, observăm că problemele transportatorilor par să fie la final aceleași ca în Europa, unde nu există înţelegerea unui tarif minim.

În Brazilia, tarifele minime pentru transport sunt în vigoare din 2018 şi au fost introduse ca urmare a unui protest al transportatorilor desfășurat la o scară record. Aici, potrivit 40ton.net, tarifele sunt actualizate de cel puțin două ori pe an (pe 20 ianuarie şi 20 iulie) cu creșterile de costuri, inflația sau alte situații neprevăzute.

Sistemul implementat a satisfăcut companiile braziliene, însă numai până când inflația cauzată de pandemie a izbucnit peste tot în lume, iar apoi situația s-a complicat și mai mult odată cu războiul din Ucraina.

Agenția Națională de Transport Terestru a reacționat la dificultățile pieței, printr-o actualizare extraordinară a tarifelor la o dată neprevăzută, majorând minimul cu 11-14% (în funcție de tipul de transport). Cu toate acestea, după cum spun transportatorii, cu prețurile la combustibili în creștere cu 25% și cu inflația în progres, acest lucru nu a acoperit întreaga majorare a costurilor.

Apoi, a mai fost evidențiată şi o altă slăbiciune a unui astfel de sistem – lipsa unui număr suficient de controale care să verifice onestitatea cărăuşilor. Numărul de transporturi este mult prea mare pentru a se putea asigura că toate companiile din piață respectă tarifele minime. Ca urmare, o mare parte a transportului se desfășoară ignorând întregul sistem.

La final, problemele transportatorilor par să fie aceleași ca în Europa, unde nu există un astfel de sistem. Asociația braziliană a transportatorilor (ABRAVA) e îngrijorată de costurile cu combustibilul care au început să reprezinte mai mult de jumătate din costul total de exploatare a unui camion şi de veniturile reale ale companiilor de transport care par a prefigura numeroase falimente.

 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut