În Turcia, unde 90% din transportul de mărfuri este efectuat rutier, costurile au crescut în special prin prisma preţului la combustibil, astfel că mii de proprietari de camioane pot face obiectul unor măsuri de executare.
Iar decalajul de transport de marfă dintre Turcia și Europa continuă să crească pe zi ce trece. „În timp ce 25% din costul transportului de marfă din Europa este reprezentat de costul motorinei, în Turcia 50% se duce pe motorină. Desigur, există un alt parametru aici. La calcularea costului motorinei în Europa, acesta este luat în considerare ca mers + întoarcere gol, în timp ce în Turcia este luat în considerare ca o călătorie unică. Un camion care trebuie să se întoarcă gol va suferi pierderi. De exemplu, dacă un camion parcurge peste 400 km fără încărcătură de retur, acesta poate suferi pierderi. Din acest motiv, cumpărătorii de transport ai multor companii mari au început să calculeze transportul de marfă cu formula: cheltuieli cu motorina care trebuie consumată per kilometru de parcurs”, spune partenerul fondator al Tırport, Akın Arslan, citat de Lojiport.
Dat fiind că, în Turcia, peste 85% dintre camioane aparțin persoanelor fizice, mii de proprietari nu pot gestiona costurile în creștere. „Chiar și cele mai mari companii de logistică din Turcia își desfășoară cea mai mare parte a transportului zilnic contractual cu camioane proprii. Există aproximativ 550.000 de camioane de peste 16 t, din care 380.000 sunt deținute de persoane fizice. Sectorul, în care se fac plăți de transport de 80 de milioane de dolari pe zi, se află și el într-o constrângere financiară majoră. Costurile lunare de finanțare au ajuns la 7%. Chiar și o întârziere de plată de o săptămână face ca expeditorul să piardă până la 2%. Chiar și marile companii globale întârzie plățile cu cel puțin 1-2 săptămâni, cu diverse scuze. Dacă va continua în acest fel, mii de proprietari de camioane vor intra în executare silită, își vor pierde camioanele și mijloacele de trai, iar sute de companii de logistică vor da faliment din cauza costurilor în creștere pe care nu le pot gestiona”, a punctat Akın Arslan.
Potrivit Tırport Insights, structura costului de transport în perioada ianuarie-iulie 2024 a fost astfel:
– Combustibil 51,2%
– Şofer 26,1%
– Finanțare 7,6%
– Amortizare și întreținere 6,3%
– Călătorii și cazare 4,1%
– Anvelope 2,6%
– Altele 2,1%.